نکاتی در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

نکاتی در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری

دانستنی های املاک

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

3 ماه پیش 48277 بازدید
نکاتی در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری

در این مقاله چی میخوانیم؟


نکاتی در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری

کسانی که ملک تجاری خود را به مدت طولانی به شخصی اجاره می دهند، آیا در پایان مدت اجاره، ملک مورد نظر بدون هیچ مشکلی تخلیه می گردد؟ آیا برای مستاجر حق سرقفلی یا همان کسب و پیشه به وجود نمی ‌آید؟ جهت پاسخ دادن به اینگونه مسایل که معمولا موجران در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری با آن مواجه می‌ شوند، ادامه مطلب را حتما بخوانید.

آشنایی با قوانین مربوط به روابط مستاجر و موجر در سال 1356

بر طبق قانون روابط مستاجر و موجر در سال 56،  حق کسب و پیشه پیش بینی گردیده است. یعنی حقی که بعد از پایان قرارداد اجاره برای مستاجر ملک تجاری ایجاد می ‌شود. در ابتدای اجاره نیز هیچ پولی تحت عنوان سرقفلی به موجر پرداخت نمی گردد. همچنین مدت زمان اجاره نیز تاثیری در آن ندارد.

آشنایی با قوانین مربوط به روابط مستاجر و موجر در سال 1376

مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر در سال 76، حق سرقفلی پیش‌ بینی شده است. به این صورت که مستاجر مبلغی را به غیر از رهن، به عنوان سرقفلی به مالک می ‌پردازد و در زمان تخلیه این مبلغ با نظر کارشناسی و قیمت روز به مستاجر برگشت داده می شود. البته به شرطی که در قرارداد چیز دیگری نوشته نشده باشد.

کدام مکان های تجاری مشمول قانون سال 56 و کدام یک مربوط به قانون اجاره در سال 76 می باشند؟

با توجه به اجاره طولانی اماکن تجاری و طبق قوانین ذکر شده، آن دسته از واحدهای تجاری که قرارداد اجاره آنها قبل از یکم مهرماه سال 76 تنظیم شده باشد و با رضایت مالک هر چند سال یکبار از یک مستاجر به مستاجر دیگر منتقل گردد، شامل قانون اجاره در سال 56 می باشد.

لازم به ذکر است که اگر مدت اجاره از یک سال کمتر باشد، باز هم حق کسب و پیشه برای مستاجر ایجاد می ‌شود. بنابراین با اتمام مدت اجاره نیز تخلیه امکان پذیر نمی باشد. فقط مطابق شرایط مقرر در ماده 15 قانون اجاره سال 56، این امر ممکن می ‌شود.

بیان مطالب مهم در مورد اجاره طولانی اماکن تجاری

بیان مطالب مهم در مورد اجاره طولانی اماکن تجاری

اگر یک ملک تجاری مربوط به قانون سال 56 باشد و موجر از آخرین مستاجر حق کسب و پیشه بگیرد و بدون آنکه به شخص دیگری انتقال دهد، اقدام به اجاره دادن ملک نماید، در نتیجه مستاجر در پایان مدت اجاره از هیچگونه حقی بابت حق کسب و پیشه یا سرقفلی برخوردار نمی باشد.

در صورتی که یک واحد تجاری بعد از یکم مهرماه سال 76 ساخته شده باشد و در هنگام اجاره، مستاجر هیچ مبلغی را به عنوان سرقفلی به مالک پرداخت نکرده باشد، بر طبق قانون، در زمان تخلیه حقی به جز قرض الحسنه برای مستاجر ایجاد نمی ‌شود. حتی اگر مدت اجاره طولانی باشد. به این علت که در قانون روابط مستاجر و موجر مربوط به سال 76 برخلاف سال 56، برای اجاره، حق کسب و پیشه و سرقفلی به وجود نمی ‌آید. بر این اساس، اجاره طولانی اماکن تجاری سبب بروز نگرانی برای مالک نمی ‌شود.

همچنین مستاجری که مشمول قانون سال 56 می باشد و صاحب حق کسب و پیشه است، در صورتی که حق انتقال به دیگری را داشته باشد، هرگز این مجوز را ندارد که ملک را اجاره دهد و به عنوان موجر اقدام به دریافت مبلغی برای اجاره از مستاجر جدید نماید. زیرا انجام این عمل، انتقال سرقفلی تلقی می ‌گردد که خطر بزرگی را برای وی به وجود می ‌آورد. یعنی مستاجر جدید می ‌تواند به راحتی ادعای مالکیت حق کسب و پیشه کند.

بر اساس تفاوت هایی که میان قوانین روابط موجر و مستاجر در سال های 76 و 56 در رابطه با اجاره طولانی اماکن تجاری وجود دارد، بهتر است که به عنوان موجر و مستاجر، قبل از هر اقدامی اعم از تغییر شغل، انتقال به غیر، تعمیرات، بازسازی و ساخت ملک، حتما با یک وکیل با تجربه در این زمینه مشورت نمایید تا از وقوع خسارات و زیان های مالی تا حد زیادی جلوگیری بعمل آید. در این خصوص، مشاوران حرفه ای ملکیتا می توانند با ارایه راهنمایی های جامع، شما را یاری نمایند.

 

 

 

هموطنان عزیزلطفاًنظرات خودتان رازیرهمین پست باملکیتادرمیان بگذارید.

ثبت نظر
لیست نظرات 1 نظر
علیرضا
سلام بنده بمدت 15 سال در مغازه تجاری دادای سرقفلی فغالیت می نمایم و از بابت مغازه و بدهی ها اعم از بیمه مالیات حق عضویت شهرداری و غیره را پرداخت نموده ام و صاحب ملک متوتری بوده است حال وکیل ایشان بعد از 15 سال روی بنده شکایت نموده است و قضات محترم حق را به بنده داده اند و صاحب ملک از اتحادیه با پارتی مغاز رو پلمپ نموده است بنده چکار باید بکنم چون خیلی ضرر نمودهام ممنون راهنمایی بنماید
پشتیبانی ملکیتا
سلام وعرض ادب دوست عزیز شما میتوانید این موضوع را ازطریق شماره زیر درداخل ایتا یا سروش اقدام نمایید تا کارشناسان ما جوابگوی شما باشند 09391009100 موفق وپیروز باشید
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support