آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

دانستنی های املاک

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

3 ماه پیش 300443 بازدید
آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

دراین مقاله چه می‌خوانیم؟

 
 

آپارتمان را می توان یک واحد مستقل در یک ساختمان چندین طبقه دانست که با هدف تجاری یا مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و زندگی شهرنشینی، شاهد رشد آپارتمان نشینی هستیم و در شهرها آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی را با ظاهری شیک و لوکس مشاهده می کنیم که در این مقاله از ملکیتا قصد داریم در رابطه با زندگی آپارتمان نشینی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

آشنایی با انواع مالکیت آپارتمان

قانونی به نام قانون تملک آپارتمان ها، بالغ بر 50 سال قبل و با توجه به ظهور سکونت جدیدی با عنوان آپارتمان نشینی در ایران مورد تصویب قرار گرفت. در حال حاضر نیز این قانون توسط خیلی از اهالی آپارتمان مورد توجه واقع شده است تا به کمک آن، توانایی حل مشکلات به وجود آمده در رابطه با همسایه های خود را داشته باشند. به دو شکل مالکیت آپارتمان وجود دارد، مالکیت مشترک و اختصاصی. که در ادامه به شرح کامل آنها خواهیم پرداخت.

مالکیت اختصاصی ساختمان

مالکیت اختصاصی ساختمان

بخش هایی از آپارتمان که برای آن صدور سند مالکیت مجزا و با تعیین نوع مالکیت صورت گرفته یا مختص یکی از مالکان به شکل عرفی می باشد، به مالکیت اختصاصی بر می گردد. البته می توان به فضای داخلی هر واحد آپارتمانی از قبیل انباری، بالکن و پارکینگ نیز در صورت داشتن سند، فضای اختصاصی گفت.

چرا که تنها مالک عهده دار پرداخت کامل هزینه های بخش اختصاصی آپارتمان می باشد. بنابراین مشکلات پیش آمده در بخش اختصاصی کمتر مشاهده می شود.

 

مالکیت مشترک

نحوه استفاده از قسمت های مشترک و مشاع ساختمان را می توان دلیل اصلی و مهم بروز مشکلات و اختلافات در یک آپارتمان دانست. بر اساس ماده 2 قانون تملک آپارتمان ها، بخش هایی از آپارتمان که به منظور استفاده شخصی در نظر گرفته نشده باشد یا اینکه در اسناد مالکیت به عنوان ملک اختصاصی یک یا چندین نفر از مالکان آپارتمان قید نشده باشد، بخش های مشترک آپارتمان ها محسوب می گردد.

به راهرو، درب ورودی، پشت بام، آسانسور، پنجره های راهرو، حیاط، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، باغچه، تأسیسات مشترک سرمایشی و گرمایشی، پله ها، لابی، شوفاژخانه، انشعاب های مشترک، چاه و پمپ آب، انباری مشترک، چاه فاضلاب، اسکلت ساختمان، لوله ها و سیم های برق، کنتورها، تابلوهای برق، مرکز حرارت و تهویه، پاگردها، انبار عمومی ساختمان، انباری مشترک، اتاق سرایدار، تلفن مرکزی، مرکز حرارت و تهویه، گذرگاه های زباله، شیرهای آتش نشانی، نمای ساختمان، تجهیزات تأمین روشنایی و پله های ایمنی، بخش های مشترک ساختمان اطلاق می گردد.

در ادامه مقاله به شرح قوانین مربوط به استفاده از بخش های مشترک ساختمان خواهیم پرداخت.

  • ممنوع بودن مراقبت و نگهداری از هر نوع حیوان در بخش های مشترک ساختمان و درون آپارتمان، اگر که آرامش ساکنان آن را بر هم بزند.
  • ممنوع بودن استفاده از صندلی، میز و یا هر وسیله دیگر در پارکینگ اختصاصی و بخش های مشاع و مشترک ساختمان
  • ممنوعیت قرار دادن دمپایی، کفش، جاکفشی درون راهروها و پشت درب آپارتمان در صورت عدم رضایت افراد ساکن در واحدهای دیگر.
  • ممنوعیت استفاده اداری و تجاری واحدهای آپارتمانی مسکونی و داشتن مجازات قانونی در صورت انجام این کار.
  • ضرورت رعایت سکوت در ساختمان هم از لحاظ صدای موسیقی و هم میهمانان، به گونه ای که پس از ساعت 10 شب در ایام غیر تعطیل و همچنین پس از ساعت 12 شب در ایام تعطیل بایستی این مسیله مورد توجه قرار گیرد. مگر اینکه به واسطه مدیر ساختمان این مورد به ساکنان دیگر اطلاع داده شود و آنها نیز رضایت خود را اعلام کنند.
  • ممنوع بودن رنگ کردن و ایجاد تغییر شکل در آپارتمان، به نحوی که ناهماهنگی واحدها در نمای کلی بنا را سبب شود.
  • ممنوعیت ریختن آشغال و زباله در راهروها و حیاط و همچنین گذاشتن زباله و سطل آشغال پشت در واحدهای آپارتمان.
  •  ممنوعیت پارک کردن خودرو در مکان های مشاع داخل پارکینگ که به منظور دور گرفتن و تردد آسان تر خودروها تعبیه شده و همچنین ممنوع بودن پارک خودرو در محل هایی به جز پارکینگ اختصاصی مربوط به هر واحد.
  • مالک هر یک از واحدها مجاز به پارک یک خودرو در پارکینگ خود می باشند و البته در صورت خرید پارکینگ اضافی توسط خریدار، انجام این کار مانعی نخواهد داشت.
  • تنها با کسب رضایت از کلیه اهالی ساختمان و همچنین کسب اجازه از مدیر، امکان استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس خصوصی وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی، پرداخت معادل چهار ماه شارژ به صندوق، جهت جبران نمودن هزینه های تحمیلی به ساختمان ضروری است.

بیان تفاوت های آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی

بیان تفاوت های آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی

1-مجتمع بودن یا برج بودن بیشتر آپارتمان های چند واحدی

2-بالا بودن متراژ اکثر آپارتمان های تک واحدی

3- پرطرفدار بودن خرید طبقات فوقانی با منظره زیبا در برج ها

4-بیشتر بودن آرامش در آپارتمان های تک واحدی به علت دارا بودن ساکنین کمتر

5-بالا بودن امنیت آپارتمان های چند واحدی

6-برقراری روابط بیشتر اجتماعی بین خانواده ها در آپارتمان های چند واحدی با توجه به بالا بودن تعداد همسایه ها در آنها

تفاوت چندانی میان آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی از لحاظ لوکس و شیک بودن و زیبایی مشاهده نشده و به طراحی معماری این نوع ساختمانها بستگی خواهد داشت

معیارهایی جهت انتخاب آپارتمان مناسب

 

معرفی معیارهایی جهت انتخاب آپارتمان مناسب

موارد خیلی مهمی در هنگام خرید آپارتمان بایستی مد نظر قرار گیرد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

  • قبل از امضا کردن مبایعه نامه خرید آپارتمان یا قرارداد، بهتر است به دقت به مطالعه ماده ها و تبصره های قانونی آنها بپردازید.
  • دقت لازم را در رابطه با هزینه هایی همچون دفتر ثبت اسناد، مالیات، هزینه سند، پایان کار و کمیسیون املاک در زمان خرید ساختمان به خرج دهید.
  • از دیگر نکات مهم، توجه به تعداد واحدهای موجود در هر طبقه می باشد. به ویژه در صورت قرار داشتن واحدهای هر طبقه در کنار هم و باز شدن درب آنها نزدیک هم. در رابطه با آپارتمان های چند واحدی در یک طبقه، بهترین حالتی را که می توان در نظر گرفت نیم طبقه یا آپارتمان های مقابل هم می باشد. لازم به ذکر است که وجود یک واحد در هر طبقه یا اینکه وجود راهروی مخصوص برای هر یک از واحدهای موجود در هر طبقه، ایده آل ترین حالت محسوب می شود.
  • توجه لازم را به استحکام سازه ساختمان در مقابل بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و ... داشته باشید.
  • با توجه به اینکه نمای ساختمان نخستین چیزی است که توجه را به خود جلب می کند، از این رو، به این مسیله دقت کنید. نمایی که بتواند در کنار زیبایی، از دوام لازم نیز برخوردار باشد مناسب است و برای نمای آپارتمانی از سنگ هایی همچون گرانیت و غیره استفاده می گردد.
  • سیستم سرمایش و گرمایش را می توان از دیگر نقاط مهم ساختمان دانست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. سعی کنید به بازدید از موتورخانه یا شوفاژخانه پرداخته و از داشتن سیستم اعلام حریق و همچنین پنجره تهویه در آن مطمین شوید. استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی مدرن و پیشرفته خیلی بهتر است. تمیزی نمای ساختمان نشان می دهد که مدیر به وظایفش خوب عمل کرده و همچنین نمایانگر پاکیزگی می باشد.

  ورودی ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی جهت رفت و آمد باید حداقل عرض استاندارد آن رعایت گردد. برای سهولت در رفت و آمد، این مقدار باید حدود 110 سانتی متر باشد. عرض راه پله نیز 90 سانتی متر مناسب است.

  ابعاد استاندارد پله نیز بسیار مهم می باشد که باید به آن توجه نمود. زیرا نقش بسزایی در کاهش حوادث و خطرات مخصوصا برای سالمندان و کودکان دارد.

  یک پله استاندارد عرض آن 30 سانتی متر و ارتفاع آن 18 سانتی متر است.

  در آپارتمان های چند واحدی که بیشتر از چهار طبقه می باشند، وجود آسانسور الزامی است.

  توجه به ورودی و خروجی پارکینگ هم بسیار مهم می باشد که خدای ناکرده خسارت ‌های مالی و جانی به وجود نیاید. زیرا همانطور که می ‌دانید، در زمستان یخ زدگی ورودی پارکینگ ‌ها سبب سر خوردن ماشین ها می شود.

  از خرید آپارتمان هایی که بیش از 4 طبقه هستند و آسانسور ندارند خودداری نمایید. حتی اگر از راه پله نیز استفاده کنید، بالا و پایین رفتن ها و رفت و آمد روزمره سر و صدای زیادی را در پی خواهد داشت که تحمل آن برای مهمانان و یا همسایگان بسیار سخت است.

  سعی کنید برای انتخاب یک واحد مناسب از آپارتمان، به طراحی نقشه ها و پلان های معماری دقت نمایید. بر این اساس، پیشنهاد می ‌کنیم که از مشاوران و متخصصان حرفه ای استفاده کنید.

  نوع کاربری در اصل سند یا مبایعه نامه ساختمان بسیار حایز اهمیت می باشد که باید دقت زیادی به آن نمایید.

 در واقع ارتباط صحیح بین اجزای هر واحد از آپارتمان های چند واحدی، بستگی به طراحی نقشه معماری آن دارد که بهتر است در این زمینه برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری اطمینان حاصل نمایید.

  باید به این نکته توجه کنید که انرژی در ساختمان به هدر نرود. مثلاً در ساختمان از پنجره های دو جداره استفاده شده باشد. در غیر این صورت، در آینده برای شما هزینه های زیادی در بر خواهد داشت.

  راه های کاهش ورود صدا به داخل ساختمان را بررسی نمایید و از ضد صوت بودن آن اطمینان حاصل کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید و در زندگی به آرامش برسید.

  حتماً به میزان کیفیت روشنایی، فشار برق و همچنین سیم کشی ها دقت کنید.

  کیفیت آب آشامیدنی منطقه را بررسی نمایید. این مسیله برای سلامتی اهمیت زیادی دارد.

  یک مورد مهم در ساختمان، نوردهی و سایر عوامل محیطی می باشد. از این رو، توصیه می گردد که در چند نوبت شبانه روز از ملک مورد نظر بازدید بعمل آورید.

  جنس لوله های آب و فاضلاب بهتر است از لوله پلیکای فشار قوی و یا چدن باشد تا کمتر صدمه ببیند.

تفاوت آپارتمان‌های چندواحدی وتک واحدی

معیارهای اساسی دیگر در رابطه با انتخاب آپارتمان های چند واحدی و تک واحدی

  در آپارتمان های چند واحدی حواستان به تعداد واحدها باشد. اصولاً تا 30 واحد مناسب است. ولی بیشتر از این تعداد، مشکلاتی را در مدیریت آن به وجود می ‌آورد و طبقات و راهروها همیشه شلوغ و پر سر و صدا می باشند.

  پوشش دیوارها را بررسی کنید. اگر از رنگ استفاده شده باشد، قابل شستشو است و برای سالهای طولانی نیاز به رنگ آمیزی نیست.

در رابطه با کابینت باید بگوییم که معمولا نوع ام ‌دی ‌اف آن، هم ظاهر زیبایی دارد و هم در مقایسه با انواع دیگر کابینت از دوام بیشتری نیز برخوردار است. پس به این مورد توجه کنید. تعداد کابینت ها و نحوه قرارگیری آنها نیز باید مناسب باشد.

  کیفیت و جنس کفپوش های ساختمان را بررسی نمایید.

  از آنجایی که شما بیشترین زمان را در نشیمن و اتاق خواب ها می‌ گذرانید، لذا باید دارای نورگیر مناسبی باشند. وجود پنجره در آشپزخانه هم یک نکته مهمی است که باید به آن دقت نمایید.

  طراحی اصولی پلان، نورگیرها و پنجره های یک ساختمان بسیار حایز اهمیت است که باید رعایت گردد.

  یکی از اقداماتی که برای آپارتمان های چند واحدی می توان در نظر گرفت، عدم آلودگی صوتی می باشد. همچنین جلوگیری از انتقال صدا از واحدی به واحد دیگر و یا از بیرون به داخل ساختمان باید به نحو مطلوبی صورت گرفته باشد.

  کیفیت آب و چگونگی لوله کشی آن نیز بسیار مهم می باشد که باید به بررسی آن بپردازید.

  کیفیت لوله کشی گاز داخل ساختمان و توجه به فشار آن یک نکته قابل تامل می باشد که باید به آن دقت نمایید.

  از ضروریات یک خانه می ‌توان به انباری آن اشاره نمود. بر این اساس، خرید خانه های بدون انباری توصیه نمی شود.

  وجود بالکن در ساختمان بسیار مهم تلقی می‌ گردد. سعی کنید آپارتمان هایی که دارای بالکن هستند را خریداری نمایید. زیرا استفاده های فراوانی از آن می ‌شود. مانند خشک کردن لباس ها، قرار دادن وسایل مختلف، نشستن، چای خوردن و لذت بردن از طبیعت.

  تحقیق در مورد محلی که قرار است به آن نقل مکان نمایید، یکی از مهمترین موارد جهت خرید آپارتمان های تک واحدی و یا آپارتمان های چند واحدی می باشد. از این رو، حتما باید قبل از خرید، به تحقیقات محلی در رابطه با فرهنگ مردم آن منطقه بپردازید.

  عایق کاری های رطوبتی باید به صورت صحیح اجرا شده باشند تا از خسارت های احتمالی در آینده جلوگیری بعمل آید و شما متحمل هزینه‌ های اضافی نشوید.

  طراحی و اجرای درست عایق کاری های حرارتی جهت پیشگیری از تبادل حرارت امری مهم می باشد.

  نصب درب های ورودی، داخلی و خروجی آپارتمان ها بسیار با اهمیت می باشد. بنابراین کیفیت و چگونگی نصب آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

  روش های دفع زباله در آپارتمان را باید بررسی کنید.

  عدم ایجاد آلودگی های محیطی و همچنین فرهنگ ساکنین آن منطقه بسیار مهم می باشد. به این مورد نیز باید دقت نمایید.

  همانطور که می ‌دانید، رعایت نکات ایمنی در تاسیسات ساختمان مانند آب، برق، گاز و انشعابات مربوطه یک امر بسیار حیاتی می باشد که باید از آن اطمینان حاصل نمایید.

  دقت نظر در رابطه با نمای ساختمان از نظر زیبایی و هماهنگی با ساختمان های دیگر و محیط اطراف، امری اساسی می ‌باشد.

  پلان نمای ساختمان، کنترل نقشه و اجرای آنها از لحاظ حفاظتی و ایمنی بسیار مهم است و باید دقت لازم را در این زمینه بعمل آورید.

  وجود هشدار دهنده های مورد نیاز در زمان بروز خطر جهت اعلام خطر نمودن به ساکنان، یک مورد اساسی می باشد که حتماً باید در ساختمان اجرا شود. پس به آن اهمیت دهید.

  تعبیه اطفای حریق در آپارتمان های چند واحدی، نصب کپسول و لوله کشی اطفای حریق بسیار مهم می باشد که باید توجه زیادی به آن نمایید.

  از ایمن بودن ساختمان در برابر آتش سوزی و همچنین وجود کپسول های آتش نشانی اطمینان حاصل نمایید.

  باید بدانید که در ساختمان های مرتفع جهت جلوگیری از حوادث احتمالی، لازم است که خروجی های امن و سریع وجود داشته باشد. از این رو، بهتر است از وجود پله فرار و راه‌ های دیگر مطمین شوید و بعد اقدام به خرید نمایید.

  ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که ساختمان مورد نظر بر روی گسل احداث نشده باشد.

  حتما به بررسی پرونده آزمایش مصالح مصرفی در سازه ساختمان مورد نظر بپردازید.

 

 

هموطنان عزیز لطفاًنظرات خودتان راباماوهمراهان همیشگی ملکیتابه اشتراک بگذارید.

 
ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support