حکم قانونی نگهداری سگ در آپارتمان | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

حکم قانونی نگهداری سگ در آپارتمان

حقوقی

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

8 ماه پیش 51903 بازدید
حکم قانونی نگهداری سگ در آپارتمان

حکم قانونی نگهداری سگ در آپارتمان

در دنیای امروزی، با توجه به توسعه جوامع بشری و همچنین زندگی اجتماعی با فرهنگ ها و سلیقه های مختلف، بعضی از افراد تمایل به نگهداری حیوانات در منزل خود دارند که متاسفانه این عمل اثراتی منفی در پی دارد. بر این اساس، در این مقاله می خواهیم به این مورد بپردازیم که حکم قانونی نگهداری سگ در آپارتمان چیست.

همانطور که می ‌دانید، حمایت از حیوانات اهلی و وحشی در مکتب اسلام یک مورد مهم تلقی می گردد. حتی در چندین سوره قرآن مانند عنکبوت، نساء و انعام، حیوانات نشانه ‌ای از عظمت و قدرت الهی به شمار می ‌روند. از این رو، در رابطه با ترحم به جانوران، سفارش های فراوانی در دین اسلام شده است که باید مد نظر خود قرار دهید. هر چند که طبق احکام اسلامی سگ نجس شمرده می ‌شود، ولی قوانین حمایتی اسلام شامل آن می گردد. در هر صورت، آسیب رساندن به حیوانات مختلف ظلم محسوب می ‌شود. زیرا همه آنها آفریده پروردگار می باشند.

طبق متون اسلامی، سگ های مختلفی از قبیل سگ گله، سگ شکاری، سگ نگهبان خانه، نگهبان باغ و مزرعه وجود دارند که اگر کسی اقدام به از بین بردن آنها نماید، باید دیه بپردازد. بر این اساس، می ‌توان گفت که دین اسلام توجه ویژه ای به حیوانات دارد.

بیان دلایل قانونی جهت عدم نگهداری سگ در آپارتمان

بیان دلایل قانونی جهت عدم نگهداری سگ در آپارتمان

در واقع به دلیل شیوع برخی بیماری‌ های مشترک میان انسان و حیوان و همچنین آلودگی محیط زیست، نگهداری سگ در آپارتمان منع گردیده است. از دیدگاه بهداشت محیط زیست، بیماری ‌هایی از قبیل هاری، بیماری ‌های انگلی و عفونی و بروز انواع قارچ ها بین انسان و حیوان مشترک می باشد. بنابراین با توجه به دلایل موجه بالا و به موجب قانون تملک آپارتمان ها، نگهداری سگ در آپارتمان ممنوع است.

ولی با این حال، عده ای همچنان به نگهداری حیوانات اهلی در منازل خود می پردازند. به طور کلی، به علت عدم کنترل صدای حیوان از سوی صاحبش و دلایل دیگر، ساکنان نسبت به نگهداری سگ در آپارتمان هیچ رضایتی ندارند. پس زندگی اشتراکی افراد و حفظ آرامش آنها باید در نظر گرفته شود.

باید بدانید که با این موضوع به صورت های زیر می توانید مقابله نمایید:

 تذکر کتبی به فرد با ارایه یک اظهارنامه رسمی از مدیریت ساختمان برای خروج سگ از آپارتمان

 پیگیری قانونی از طریق مراجع قضایی

بر اساس آموزه های مذهبی دین اسلام، احتمالاً نگهداری سگ در آپارتمان برای برخی از ساکنان غیر قابل تحمل می باشد. در بعضی مواقع صاحب حیوان بیان می دارد که رعایت بهداشت سگ زیر نظر پزشک صورت می ‌پذیرد. ولی باز هم قابل قبول نمی باشد. از این رو، صاحب حیوان راهی ندارد به جز اینکه سگ را از آپارتمان خارج کند و یا اینکه خودش به محل دیگری نقل مکان نماید.

لازم به ذکر می باشد که معمولاً در منازل ویلایی بزرگ، باغات و روستاها به دلیل پراکندگی خانه ها، وسعت مناطق و محیط طبیعی مناسب، نگهداری انواع سگ برای محافظت و نگهبانی از لحاظ عقلی و از دیدگاه اسلام بلامانع می باشد. بنابراین در مناطق شهری که همه خانه ها به یکدیگر نزدیک هستند، این مورد جایز نیست.

در حقیقت افراد ساکن روستاها و منازل ویلایی جهت حفظ جان و مال خود، مجبور به نگهداری از سگ می باشند. زیرا دفاع از جان و مال انسان ها از نظر قانونی کاملا مجاز است. ناگفته نماند که پارس سگ و ایجاد آلودگی های محیطی در بافت های متراکم شهری پیگرد قانونی دارد و قابل شکایت است.

گرداندن سگ در شهر چه حکمی دارد؟

گرداندن سگ در شهر چه حکمی دارد؟

علاوه بر نگهداری سگ در آپارتمان که در بالا به آن اشاره نمودیم، در رابطه با سگ گردانی در سطح شهر باید بگوییم، از آنجایی که سگ نیاز به گردش و تفریح دارد، لذا گرداندن آن توسط صاحبش اکثراً در مکان های عمومی از جمله خیابان، پارک، کوچه و غیره صورت می ‌گیرد. در این خصوص، ذکر این مورد حایز اهمیت می باشد که به علت دفع ادرار حیوان و انتقال امراض مشترک انسان و دام، از لحاظ قانونی و بهداشتی، گرداندن سگ ممنوع می باشد. زیرا همیشه رعایت بهداشت محیط، ضامن سلامتی تمامی افراد جامعه بوده است.

بر این اساس و بنا به قانون شهرداری ها، دفع حیوانات مضر که سبب شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می باشد، از وظایف شهرداری به حساب می ‌آید. با در نظر گرفتن تمامی موارد قانونی، می توان اینگونه نتیجه گرفت که قانون گذار اقدام به وضع قانون در این موارد نموده است.

بر اساس تفسیر ماده 501 قانون مجازات اسلامی که در سال 92 تصویب شده است، اگر سگ تربیت شده و دارای قلاده، توسط صاحب خود با انگیزه های مختلفی مانند شوخی، ترساندن و یا موارد دیگر، به سوی افراد دیگر مانند کودکان، بانوان، بزرگسالان و سالمندان حرکت نماید و در مقابل آنها پارس کند و باعث وحشت آنها شود، و از وحشت ایجاد شده، فرد دچار صدمات جسمی، روحی و روانی گردد و یا اینکه این مورد سبب سقط جنین زنان باردار و سکته یا فوت شخص شود، به دلیل عمل مادی غیر اصابتی با توجه به بند پ ماده 290 قانون مجازات اسلامی سال 92، اگر فوت پیش آید، قتل عمدی محسوب می گردد که در این صورت، صاحب سگ محکوم به قصاص می ‌شود.

ولی اگر عمل حیوان منجر به فوت نگردد و فقط آسیب فیزیکی و همچنین صدمات روحی و روانی را به دنبال داشته باشد، لذا صاحب حیوان برابر قانون فوق الذکر، به علت کوتاهی در نگهداری سگ، باید خسارت مالی بپردازد.

به هر حال با توجه به اینکه ترس از سگ برای بیشتر افراد یک امر ذاتی می باشد و ممکن است بر اثر ترس، واکنش افراد متفاوت باشد، بنابراین در اینگونه مواقع امکان هر نوع آسیبی وجود دارد. از این رو، صاحب سگ با توجه به مواردی که بیان نمودیم، محکوم به قصاص و محکومیت ‌های کیفری می‌ شود. همچنین علاوه بر اینها، دارای مسیولیت مدنی نیز می ‌باشد. با این تفاسیر، هم حکم نگهداری سگ در آپارتمان و هم حکم سگ گردانی طبق قانون ممنوع می باشد.

 

 

 

 

هموطنان وهمراهان همیشگی ملکیتا لطفاًنظرات گرانبهای خودتان رادرزیرهمین مقاله کامنت کنید.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support