مطالبی در رابطه با خانه های پیش ساخته | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

مطالبی در رابطه با خانه های پیش ساخته

دانستنی های املاک

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

3 ماه پیش 38394 بازدید
مطالبی در رابطه با خانه های پیش ساخته

دراین مقاله چه می‌خوانیم؟

 

امروزه به علت پیشرفت فناوری، در مدت زمان کوتاهی می‌ توان ساختمانی را احداث نمود. در این میان، خانه های پیش ساخته یک اصطلاح متداول است که شاید تا حدودی با آن آشنا باشید. در واقع با این که سال های متمادی از عرضه اینگونه خانه ها می گذرد، ولی باز هم در کشور زیاد فراگیر نشده است. شاید دلیل آن قیمت خانه های پیش ساخته و شرایط آب و هوایی باشد. در حقیقت این نوع ساخت و ساز بیشتر برای ساخت ویلا ها در مناطق خوش آب و هوا که سرعت ساخت بالاست، مناسب تر می باشد.

آشنایی با خانه های پیش ساخته

آشنایی با خانه های پیش ساخته

به ساختمان هایی که مصالح و قطعات آنها در ابعاد استاندارد در کارخانه تهیه می گردد و سپس به محل نصب انتقال داده می ‌شود، خانه های پیش ساخته می گویند. در طراحی برخی از این خانه های جدید، از سبکهای فیوچریسم و پست مدرنیسم استفاده شده است. ناگفته نماند که اصطلاح خانه های پیش ساخته به خانه های قابل حملی که بر روی چرخ قرار دارند، معروف می باشد. زیرا همانطور که بیان نمودیم، قطعات آن در کارخانه تولید می ‌شود و سپس به محل اجرا حمل می گردد.

ساخت سازه های فلزی آن نیز در کارخانه صورت می پذیرد و در محل اصلی نصب می شود. به طور کلی تفاوت میان خانه های پیش ساخته با سازه های سنتی مربوط به عملیات نصب و مونتاژ به جای استفاده از پیچ و مهره و فرایند زمان ‌بر بنایی می باشد. در سازه های پیش ساخته تا حد امکان خشکه سازی به جای استفاده از ملات انجام می گیرد که همین سبب کاهش هزینه و سرعت بالای ساخت می گردد.

معرفی انواع مختلف بهترین‌خانه های پیش ساخته

در حالت کلی، خانه های پیش ساخته به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  خانه های پیش ساخته قابل حمل

در واقع انواع کیوسک های نگهبانی، کانکس ها و توالت ‌های عمومی قابل حمل جزو خانه های پیش ساخته قابل حمل می باشند که سازه آنها از یک شاسی فلزی و یک فریم و دیوارهایی از جنس ورق یا ساندویچ پانل تشکیل شده است. همچنین عایق و کف بر روی آنها پیچ و مهره شده که با بکارگیری قلاب هایی بر روی سقف، حمل و بارگیری آنها به نحو مطلوبی صورت می پذیرد.

  خانه های پیش ساخته غیر قابل حمل یا دائمی

انواع مختلف سازه های سبک مانند خانه های پیش ساخته دائمی چوبی، ال اس اف و چوبی الواری، غیر قابل حمل می باشند. اینگونه خانه ها در مقایسه با نوع قابل حمل، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. بر این اساس، از آنها در ساخت ویلا و خانه های پیش ساخته جهت استفاده دایمی و یا طولانی مدت، شهرک های ویلایی، ساختمان‌ های اداری، ساخت خانه های روستایی و غیره بهره می گیرند. باید بدانید که تفاوت زیادی از لحاظ استفاده میان سازه های سنتی و خانه های پیش ساخته نمی باشد. حتی شاید ویلاهای پیش ساخته مناسب تر هم باشند.

بیان مزیت‌ های مربوط به خانه های پیش ساخته

بیان مزیت‌ های مربوط به خانه های پیش ساخته

  1. مقاومت بالا در برابر زلزله

یکی از فاکتورهای اساسی برای ساختمان سازی در مناطق زلزله خیز، کاهش وزن سازه می باشد. زیرا نیروی زلزله در ارتباط مستقیم با وزن ساختمان قرار دارد. از این‌ رو، تکنولوژی مورد نظر باید بر کاهش وزن سازه اثر بخشی زیادی داشته باشد.

  1. دارا بودن انعطاف پذیری در ساخت

یکی از مزیت های فناوری ساخت خانه های پیش ساخته، قابلیت انعطاف پذیری بالا در ساخت پروژه می باشد. به گونه ای که طرح انواع نقشه های ساختمان با کمی تغییر قابلیت ساخت را داشته باشد و پس از نصب و اجرا و یا استفاده چندین ساله، همچنان بتوان تغییراتی را در معماری آنها اعمال نمود.

  1. ایمنی بالا

در حقیقت از مهمترین موارد در صنعت ساختمان سازی، ایمنی آن می ‌باشد. زیرا مربوط به سلامتی انسانها است. در سازه های سنتی از آن جهت که وزن دیوارها زیاد است، در بیشتر مواقع سازه فقط تحمل وزن ساختمان را دارد. به همین علت در هنگام وقوع زلزله، ویرانی ‌های زیادی را شاهد می باشیم.

  1. مونتاژ و دمونتاژ نمودن سازه به دفعات

می ‌توان نسبت به دمونتاژ نمودن خانه های پیش ساخته بعد از نصب اقدام نمود و آن را به مکان دیگری منتقل کرد. در حقیقت با دارا بودن این قابلیت، در صورت تمایل می توان ساختمان های احداث شده را به راحتی دمونتاژ نمود و در محل دیگری نصب کرد.

  1. مقرون به صرفه بودن

به دلایل مختلف برای ساخت این نوع سازه ها در هزینه صرفه جویی می گردد که عبارتند از:

 حذف ملات گچ که از سیمان تهیه می گردد.

  کاهش وزن سازه

 سرعت بالای ساخت که در کاهش هزینه تمام شده تاثیر بسزایی دارد.

  کاهش مدت زمان برگشت سرمایه از دو سال در روش سنتی به یک ماه

  بهینه سازی انرژی به علت بکارگیری لایه‌ های مختلف عایق

 افزایش عمر مفید ساختمان

 

بیان معایب خانه های پیش ساخته

1- محدودیت در ابعاد دهانه

2- تعداد محدود طبقات قابل ساخت

3- نیاز به نیروی کار حرفه ای و متخصص

4- هزینه بالا جهت تامین قطعات فلزی گالوانیزه ساخته شده در کارخانه

ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که خانه های پیش ساخته از جدیدترین محصول برای گسترش واحدهای مسکونی به شمار می ‌آیند که قادر به فراهم آوردن نیازهای مدیریتی جهت ایجاد تعادل جمعیت می باشند. در واقع این صنعت با پیشرفت چشمگیری که داشته، توانسته است آسایش و آرامش را تامین نماید و اثربخشی زیادی در دیگر صنایع ساختمان سازی داشته باشد.

خانه های پیش ساخته با ساختار ساندویچ پانل

خانه های پیش ساخته با ساختار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک ساختار مرکب و سبک است که از دو سمت به دو ورق متصل می باشد و یک لایه عایق نیز در وسط آن قرار گرفته است. معمولاً سطح بیرونی ورق ها به صورت صاف، راه راه و یا طراحی های دیگر وجود دارد. در واقع خانه های پیش ساخته ساندویچ پانلی یکی از گسترده ترین روش های پیش سازی در کل دنیا می باشد.

با بهره گیری از پانل های بزرگ، تعداد درز ها و اتصالات کاهش می ‌یابد و درجه صنعتی شدن ساخت سازه به طور قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین به نیروی انسانی کمتری نیاز می باشد. سرعت نصب و اجرا افزایش پیدا می کند و از لحاظ معماری نیز قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

 

همراهان همیشگی ملکیتا لطفاًنظرات گرانبهای خودتان رازیرهمین پست بامادرمیان بگذارید.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support