پیامد عدم ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

پیامد عدم ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان

حقوقی

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

9 ماه پیش 34562 بازدید
پیامد عدم ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان

پیامد عدم ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان

بر اساس گفته های مسیولان وزارت راه و شهرسازی در سامانه املاک و اسکان اطلاعات هویتی 25 میلیون خانوار ایرانی موجود است که از این میان تاکنون تنها 4.5 میلیون خانوار در این سامانه ثبت نام نموده اند و مابقی افراد در صورت عدم ثبت نام در این سامانه، ملک و واحد سکونتگاهی آن ها در زمره خانه خالی تلقی می گردد و بر این واحدها مالیات اعمال می گردد

در حال حاضر اطلاعات هویتی 25 میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت شده است که این خانوارها تا پایان مهرماه 1400 فرصت خواهند داشت در این سامانه ثبت نام نمایند لازم به ذکر است پیشنهاد تمدید این مدت تا پایان آذر ماه هم هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است. تا این تاریخ فقط 4.5 میلیون نفر از این خانوارها اطلاعات سکونتگاهی خود را در این سامانه ثبت کرده اند

معاون وزیر راه و شهرسازی با فراخوان از مابقی خانوارها برای ثبت اطلاعات سکونتگاهی خود در سامانه املاک و اسکان به آدرس اینترنتی(amlak.mrud.ir)  به این خانوارها این اطمینان را داد که راه اندازی این سامانه برای برنامه ریزی در حوزه مسکن است و ربطی به اعمال مالیات بر املاک ندارد. اما عدم ثبت اطلاعات سکونتگاهی در این سامانه، باعث می شود تا واحد سکونتگاهی خانوار به عنوان واحد خالی در نظر گرفته شود و بر این واحدها از سوی سازمان امور مالیاتی، مالیات اعمال شود.

از تاریخ 19 فروردین ماه 1400 به خانوارها به مدت دو ماه فرصت داده شده تا اطلاعات مربوط به واحد سکونتگاهی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. اما به دلیل همزمانی این زمان با انتخابات ریاست جمهوری و بحث همه گیری کرونا برای رعایت حال خانوارها این بازه زمانی تا پایان مهر ماه تمدید گردیده است.

از سال 1395 به بعد آمار مدونی درباره حوزه مسکن در کشور موجود نیست. به همین علت دولت و مجلس شورای اسلامی درصدد برآمدند تا به وسیله سامانه املاک و اسکان، داده های حوزه مسکن در زمینه ملکی، استیجاری، شهری و روستایی را جمع آوری و مدون نمایند. یکی از توصیه های مهم به خانوارها پر کردن واحدهای خالی سکونتگاهی خود است. این قانون به دنبال تحقق چند هدف است که یکی از مهم ترین آن ها اتصال کد ملی اعضای خانوار به کدپستی سکونتگاه آنان است. این مسیله کمک شایانی به پیشبرد روند برنامه ریزی های کلان در کشور می کند.

محمود محمودزاده -معاونت وزیر راه و شهرسازی می گوید : «خالی ماندن واحدهای مسکونی دولت را مجبور به توسعه فیزیکی شهرها می کند که باید برای زیرساخت­های آن بودجه صرف شود . بنابراین تلاش این است که حداکثر پوشش خانوارها را در واحدهای خالی داشته باشیم. بنابراین از نگاه کلی، ثبت نام در سامانه برای همه خانوارها مفید است».

سامانه املاک و اسکان از شروع فعالیت خود تا الان چند مرتبه دچار اختلالاتی شده است. در یکی از موارد از تاریخ 19 تیرماه خدمات رسانی سامانه به مدت 4 هفته مختل گردیده بود و مجددا از 16 مرداد ماه بازگشایی شد. آخرین اختلال این سامانه نیز مربوط به 10 شهریورماه می شود.

سامانه املاک واسکان

در تاریخ 16 شهریور ماه معاونت وزارت راه و شهرسازی خبر از افزوده شدن چند آیتم جدید به سامانه املاک و اسکان داد که باعث تسهیل در ثبت نام در سامانه می گردد. محمود محمود زاده در این باره بیان داشت: «گزینه هایی را ایجاد کرده ایم که خانوارها می توانند موارد را تأیید یا اصلاح کنند و زمان کمتری صرف خواهند کرد. برای استفاده از این سامانه باید از نسخه 51 به بعد مرورگر موزیلا فایرفاکس و یا نسخه 51 به بعد مرورگر کروم استفاده کنید».  

از سوی دیگر قانون نیز برای تسهیل در این زمینه ساز و کارهایی را مشخص کرده است. یکی از این ساز و کارها این است که همه دادوستدهای اعم از رسمی و غیر رسمی قابل ثبت در سامانه است و بر اساس آن کد رهگیری داده خواهد شد. همه خانوارها اعم از روستایی، شهری، مالک و مستاجر موظف هستند اطلاعات املاک خود را در سامانه ثبت کنند.  جزییات این قانون به تفصیل در سامانه درج شده است و خانوارهای گرامی می توانند با آگاهی بیشتر اطلاعات سکونتگاهی خود را در سامانه ثبت کنند.

ارایه بسیاری از خدمات عمومی منوط به کد یکتا است که توسط سامانه املاک و اسکان ارایه می گردد. به این صورت که در صورت عدم ثبت اطلاعات سکونتگاهی در سامانه و نداشتن کد یکتا سازمان و نهادهای عمومی و دولتی از ارایه خدمات دولتی و عمومی به این خانواده ها خودداری می کنند.

 

 

 

 

هموطنان وهمراهان همیشگی ملکیتا لطفاًنظرات گرانبهای خودتان رادرزیرهمین مقاله کامنت کنید.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support