نحوه فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

نحوه فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک

حقوقی

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

8 ماه پیش 49843 بازدید
نحوه فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک

 


به علت های مختلفی فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک، خیلی رایج است. با توجه به اینکه اثرات متفاوتی ممکن است به دلیل فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک توسط طرفین قرارداد حاصل شود، تصمیم گرفتیم پاسخگوی سؤالات متداولی که در این زمینه مطرح می شود، باشیم.

فسخ قرارداد خریدملک

سؤال 1:

اقدام به خریداری خانه ای به مبلغ صد میلیون نمودم و از تاریخ خرید آن یک سالی سپری شده است. در صورت فسخ، متحمل پرداخت چه مقدار جریمه خواهم شد؟

جواب: امکان فسخ قرارداد خرید به صورت یکطرفه را ندارید. بایستی جهت فسخ معامله، دلیل قانونی یا حق فسخ داشته باشید.

سؤال 2:

خانه ام را هفته پیش فروختم و حالا از این بابت پشیمانم، مدیر بنگاه، زمان فروش از طرفین معامله اثر انگشت گرفت، در این شرایط، آیا قادر به فسخ معامله هستم یا خیر؟ در صورت عدم امکان فسخ، چطور می توانم توسط مراجع قانونی اقدام به انجام این کار نمایم؟

جواب: در صورت در نظر گرفته نشدن حق فسخ برای طرفین معامله در قرارداد، هیچ یک از آنها قادر به فسخ معامله به صورت یکطرفه و بدون کسب رضایت دیگری نخواهد بود.

سؤال 3:

اقدام به خرید آپارتمانی نموده ام که با گذشت 2 ماه از خرید آن، متوجه شدم که مشمول عقب نشینی می شود، ضمناً در مبایعه نامه سال ساخت، 88 قید شده، در حالی که، سال ساخت آن 85 است، حال با پرداخت کل مبلغ آن، چاره چیست؟ همچنین میزان عقب نشینی بنا تقریباً 6 متر مربع است.

جواب: درخواست مابه التفاوت قیمت را به علت غبن در معامله برای فسخ یا به جهت عقب نشینی، بعد از حکم قطعی دادگاه و کارشناسی نمایید.

سؤال 4:

خانه خود را به جهت خروج از کشور، به مبلغ 24 میلیون تومان، از تاریخ 1 فروردین 94 تا 1 فروردین 97 به صورت رهن کامل اجاره داده ایم. حال تصمیم برگشتن به کشور را داریم. و قصد تحویل خانه تا فروردین 97 را داریم. نحوه فسخ قرارداد در این شرایط به چه صورت است؟

جواب: در این وضعیت، امکان فسخ قرارداد اجاره ملک به صورت یکطرفه، به جهت تنظیم نمودن قرارداد و همچنین تعیین کردن مهلت مشخص با مستأجر وجود ندارد. فقط در صورتی که در قرارداد حق فسخ برای شما قید گردیده باشد و یا اینکه مبلغی را به مستاجر جهت فسخ قرارداد توافقی بپردازید، می توانید یک طرفه این کار را انجام دهید.

پاسخ به دو سوال رایج دیگر در رابطه با فسخ قرارداد خرید و یا اجاره ملک

سؤال 5:

حدود چند ماه قبل یک قرارداد رهن و اجاره ملک را امضا نمودم و مبلغی را جهت پیش پرداخت به مالک پرداخت کردم. مالک با این پول خانه را تجهیز نمود و کلید را تحویل داد. ولی به دلیل ماموریت شغلی مجبور به مهاجرت به استان دیگری شدم و این موضوع را به صاحب خانه اطلاع دادم. ولی چون صاحب خانه پول را خرج کرده بود، تا زمان یافتن مشتری جدید از من مهلت خواست. نکته قابل ذکر این است که از زمان عقد قرارداد تا زمان انصراف، فقط حدود 10 روز گذشته بود. ولی مالک مبلغ اجاره دو ماه و همچنین هزینه قرارداد جدید در بنگاه معاملاتی دیگر را از من طلب نموده است. آیا در این شرایط امکان فسخ قرارداد اجاره ملک وجود دارد؟

جواب: از آنجایی که قرارداد اجاره به صورت یک طرفه قابل فسخ نمی باشد، لذا باید به صورت توافقی مبلغی را به عنوان ضرر و زیان به مالک پرداخت نمایید.

سوال 6:

اگر صاحب خانه هنگام تخلیه مستاجر، مبلغ رهن را به او ندهد، آیا مستاجر می تواند با توجه به منقضی شدن قرارداد، خانه را به شخص دیگری اجاره دهد؟

جواب: اگر در قرارداد حق انتقال و اجاره به شخص دیگر ذکر نشده باشد، بنابراین شما نمی توانید ملک را به فرد دیگری اجاره دهید و مبلغ رهن را از او بگیرید.

 

 

 

لطفاًنظرات گرانبهای خودتان رابا ملکیتا درزیرهمین پست به اشتراک بگذارید.

 
ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support