ساخت مسکن ملی روبه شتاب است؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

ساخت مسکن ملی روبه شتاب است؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:ندا سبزواری

1 سال پیش 16861 بازدید
ساخت مسکن ملی روبه شتاب است؟

به گزارش ملکیتا، جزئیات تسهیلات طرح جهش مسکن اعلام شد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن بیان کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن تعیین شده است بانک های عامل 20درصد از تسهیلات پرداختی را به قسمت مسکن اختصاص دهند که این قانون به همراه سهمیه بانکی مربوطه فوراً بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری به شبکه بانکی اطلاع رسانی شد.

صحابی بر لزوم هماهنگی بیشتر بین وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و بانک ها در جهت تسریع به اجرا در آمدن قانون تاکید کرد و گفت:  دستورکار مربوط به قانون جهش تولید مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی تهیه و به شبکه بانکی اطلاع رسانی شد، همچنین با توجه به مصوبات شورای عالی مسکن و پیچیدگی های مطرح شده از سوی بانک ها و وزارت راه و شهرسازی در جهت آسان سازی در اجرای قانون یاد شده به روزرسانی و به شبکه بانکی اطلاع رسانی شد. همچنین سقف فردی تسهیلات نیز در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شد.

ایرادهای برنامه ی نهضت ملی مسکن

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به بانک محور و پایه بودن تامین مالی این قانون افزود:  یکی از مهم ترین مشکلات برنامه نهضت ملی این موضوع است که تامین مالی آن با تکیه صرف بر منابع و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است و شبکه بانکی نیز بنا بر تکالیف پرشمار که اصل قوانین ومصوبات گوناگون بر عهده آن قرار داده شده که در عمل با کمبود منابع مواجه بوده و باید مراقب بود که اجرای این تکالیف با توجه به فراوانی آن و وضعیت مالی بانک ها منجر به استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی که عملا منجر به زیاد شدن نقدینگی و رشد پایه پولی و نهایتا تورم مضاعف که از خطوط قرمز دولت سیزدهم است، نشود.

صحابی افزود:  طرح ذکر شده سامانه محور بوده و عملا از ابتدای ثبت نام تا پرداخت تسهیلات می بایست از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی تا چند ماه گذشته عملا دارای مشکل بوده و به تازگی امکان اتصال به سامانه و معرفی متقاضیان از طریق سامانه به بانک های عامل فراهم شده است.

وی ادامه داد: بانک مسکن که از سنوات پیش و درخصوص طرح های شبیه به این سامانه وصل بوده است در حال حاضر عملکرد قابل قبولی داشته،به گونه ای که به میزان 630هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز پرداخت شده است.

تسهیلات مسکن روستایی و ودیعه مسکن

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی بیان کرد:  از دیگر موارد قابل اشاره نیز توجه به این نکته است که قانون ذکر شده صرفا در خصوص تسهیلات مسکن شهری نبوده و علاوه بر این سرفصل، تسهیلات مسکن روستایی، حوادث غیرمترقبه و ودیعه مسکن نیز در همین چارچوب در حال اجرا و پرداخت است. به گونه ای که از تیرماه امسال که سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شورای پول و اعتبار تصویب و اطلاع رسانی شد تا کنون 159هزار پرونده تشکیل شده و تعداد 121هزار فقره تسهیلات به میزان 69هزار میلیارد ریال  پرداخت شده است.

پیوست به اینکه در خصوص مسکن روستایی نیز در سال قبل 66هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. بدینگونه 57هزار میلیارد ریال تسهیلات بابت احداث و نوسازی اماکن روستایی و شهری خسارت دیده است و حوادث غیرمترقبه از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است.

صحابی با اشاره به نشان دادن علاقه گسترده مردم در آغاز طرح بیان کرد:  اگر چه در زمان ثبت نام علاقه مندی خوبی از برنامه ذکر شده انجام شد ولی تا کنون حدود 333هزار نفر مبالغ سهم خود را پرداخت کرده اند ودر متقاضیان موثر تسهیلات یاد شده که سهم خود را پرداخت کرده اند، ریزش قابل توجهی نسبت به برنامه های قبلی مشاهده می شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در پایان یادآوری کرد:  همچنین سهمیه امسال قانون جهش تولید مسکن، به میزان 4/580هزار میلیارد ریال نیز در 31 شهریور به بانک های عامل اطلاع داده شده است که امیدوار هستیم اجرای برنامه ذکر شده در چارچوب منابع و مصارف شبکه بانکی و رفع ایرادات سامانه وزارت راه و شهرسازی (که حتی در حال حاضر بانک مرکزی به عنوان سازمان ناظر فاقد داشبورد اطلاعاتی در این سامانه است ) و همچنین دستور کاری که در دولت درباب تنوع بخشی به نحوه تامین مالی این برنامه در جریان است، سرعت بیشتری بگیرد.

 

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support