دلیل کسادی بازار مسکن چیست؟ / شیب نزولی تعداد معاملات کاهش یافت. | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

دلیل کسادی بازار مسکن چیست؟ / شیب نزولی تعداد معاملات کاهش یافت.

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 19872 بازدید
دلیل کسادی بازار مسکن چیست؟ / شیب نزولی تعداد معاملات کاهش یافت.

زینب مختاری/ به گزارش ملکیتا، تحقیقات آمارهای بازار ملک نشان می دهد هر روز بیش از قبل رغبت خریدارها برای وارد شدن به خرید و فروش مسکن از بین می رود. با توجه به گزارش بانک مرکزی از دگرگونی های بازار مسکن، در شهریورماه 6 هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شده بود. این رقم در مردادماه 7 هزار و 800 مورد خرید و فروش بوده و در حال حاضر در مهرماه به 5 هزار و 416 عنوان رسیده است.

بر همین پایه رکوردشکنی تعداد خرید و فروش های مسکن در هفت ماهه امسال همچنان تعلق به خردادماه با ثبت 13 هزار و 900 مورد است که البته این رکوردشکنی را با ورود به فصل سنتی خرید و فروش و رهن و اجاره می توان مرتبط دانست. اما با ثبت معاملات 5 هزارتایی در مهرماه به نظر می رسد بازار ملک از نظر تعداد خرید و فروش ها به کف امسال نزدیک شده است. کف معاملات در سال جاری تعلق دارد به فروردین ماه با ثبت 3 هزار و 400 مورد بوده است.

کاهش یافتن شیب نزولی تعداد معاملات

کاهش شیب نزولی مشخصه خرید و فروش مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه است؛ در صورتی که طی شهریورماه خرید و فروش بازار ملک نسبت به مردادماه 22/9 درصد روبه افت بوده اما این رقم و اعداد در مهرماه به 10.2 درصد رسیده است. با این حال روش نزولی معاملات در ماه های اخیر یک جریان و روش مداوم بوده است.

در فروردین ماه که به دلیل تعطیلات نوروزی بازار مسکن نیمه تعطیل بوده، حجم معاملات کاهش 49.9 درصدی نسبت به اسفندماه سال قبل ثبت کرده است.از این طریق در اردیبهشت ماه ورق بازار مسکن برگشته است و10 هزار و 500 مورد معامله ثبت شده است که گویای رشد چشمگیر 206.1 درصدی تعدادخرید و فروش ها نسبت به فروردین ماه بوده است.روش صعودی معاملات در خردادماه هم ادامه داشته اما از تیرماه بدین سو، تعداد معاملات مسکن کاهشی شده است. در تیرماه حجم معاملات مسکن نسبت به ماه قبل کاهش  25.8 درصدی را ثبت کرد.

در ماه بعد یعنی مردادماه تعداد خرید و فروش نسبت به ماه گذشته باز هم کم شد و افت 24 درصدی را به ثبت رساند. این روش در شهریورماه ومهرماه هم ادامه یافته به ترتیب 22.9 درصد و 10.2 درصد را ثبت کرده است. با تمام این بررسی ها این ارقام نشان دهنده است که تعداد معاملات اگر چه در یک مسیر نزولی قرار گرفته اما هر ماه از شیب آن کاسته شده است.

معاملات فصلی و افت و خیز آن

گرچه از تیرماه به این سمت و سو حجم معاملات به صورت ماهانه کم شده است به رغم زیاد شدن قیمت ملک در امسال، طی 5 ماه اول سال تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه قبل رشد نشان می دهد. در فروردین ماه میزان رشد تعداد معاملات و خرید و فروش نسبت به ماه مشابه سال گذشته،  63.7 درصد با رشد قیمت بیش از 16 درصدی بوده است.

در اردیبهشت ماه هم این مشخصه قیمت 166.4 درصد را با رشد بیشتر از 26 درصدی قیمت ها  ثبت کرده است. تعداد معاملات در خردادماه هم نسبت به خردادماه سال گذشته رشدی معادل 171.9 درصد با رشد قیمت 23 درصدی داشته است.این روش در تیرماه هم ادامه یافته تا تعداد معاملات 103 درصد رشد را نسبت به تیر ماه سال 1400 با تورم 38 درصدی قیمت مسکن، با استقبال بی نظیر پر شور خریداران از بازار ملک روبه رو شد که این استقبال بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بوده و 42.3 درصد رشد داشته است.این روش از شهریورماه و با قرار گرفتن در آغاز فصل سرد سال کاهشی شده است.

به طریقی که در شهریورماه تعداد معاملات و خرید و فروش ملک نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.5 درصد افت داشته و در مهرماه عقبگرد 1 درصدی را نسبت به مهرماه 1400ثبت کرده است. در طول این دوماه قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 36 و 38 درصد رشد داشته است. به همین دلیل باید برای تحلیل این افت و خیز به تغییر فصول و بازه سنتی معاملات بیشتر از تحولات قیمتی وزن داد زیراکه حتی تورم ماهانه مسکن هم روشی کاهشی داشته  است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support