کسادی بازار مسکن دامن مصالح ساختمانی را هم گرفت. | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

کسادی بازار مسکن دامن مصالح ساختمانی را هم گرفت.

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 17170 بازدید
کسادی بازار مسکن دامن مصالح ساختمانی را هم گرفت.

به گزارش ملکیتا، بررسی ها از حوزه ساخت و ساز بیانگر آن است که بعضی سازندگان در پاس کردن چک های مصالح ساختمانی دچار مشکل شده اند. با این شرایط شرکت ها و دلالان مصالح طی تماس با مدیران پروژه ها آنها را به خرید اقساطی نهاده های ساختمانی علاقه مند می کنند.

به نقل از ایسنا، به نظر می رسد کسادی بازار مسکن، دامن قسمت ساخت و ساز را گرفته است. بهار سال جاری تولید مسکن در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1درصد و  در کل کشور 13درصد کم شده است. عمده پروانه های ساختمانی که در پاییز و زمستان سال قبل صادر شد مرتبط به برنامه نهضت ملی مسکن بود؛ پروژه ای که با توجه به کمبود منابع کم کم کندتر پیش رفته است.

گر چه بعضی کارشناسان اعتقاد دارند رونق ساخت و ساز می تواند به رشد قیمت مسکن منجر شود. ولی در مقابل، عده ای دیگر می گویند که عرضه مسکن منجر به کاهش فشار تقاضا می شود و در بلندمدت به نفع مردم است؛  چرا که هزینه های مسکن سنگین ترین وزن را در سبد خانوار دارد و تأمین خانه می تواند هزینه های خانواده ها را تا حد قابل توجهی پایین بیاورد و تورم را کم کند.

وزارت راه و شهرسازی از به اجرا درآمدن یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن صحبت می کند. اما طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن برای 509هزار واحد پروژه تعریف شده و 194هزار واحد  به مرحله فونداسیون رسیده است. مسئولان وزارتخانه می گویند باید به این تعداد واحدهای خودمالکی، نوسازی روستایی و غیره را هم اضافه کرد که جمع و کل مسکن در کشور را به یک میلیون واحد می رساند.

ولی فضای کلی نشان می دهد امیدواری به وعده وزارت راه و شهرسازی مبنی بر  ساخت چهار میلیون واحد مسکونی کمرنگ شده است. به دلیل نبودن توانایی تقاضاکنندگان در تأمین آورده، افزایش هزینه ها نسبت به سال قبل و ورود نکردن سیستم بانکی به این برنامه برای تأمین وام واحدها، پروژه ها دچار کندی در اجرا شده اند.

سنگین تر شدن کسادی مسکن نسبت به سال قبل اثر منفی بر صنایع جانبی این بخش داشته است. گرچه عواملی همچون کسادی معاملات مسکن،نوسانات ارزی،قیمت گذاری دستوری، قطعی برق در بعضی مقاطع و مشکلات صادرات سیمان و فولاد، مشکلاتی را برای صنایع سیمان و فولاد ایجاد کرده اما سازندگان مهمترین عامل در کسادی بازار نهاده های ساختمانی را کم شدن زیاد ساخت مسکن می دانند.  البته از زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شده این صنعت دچار دگرگونی شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از طرفی دیگر توفیق برنامه های دولت در رفع محدودیت های برق کارخانجات سیمان و فولاد منجر به مازاد تولید نهاده های ساختمانی شده که دست کم از این نظر نگرانی ها بابت تورم مصالح ساختمانی کم می شود و بازار به آرامش رسید.

قیمت نهاده های ساختمانی شهر تهران در تابستان 1401 کاهش 3.4 درصدی را در مقایسه با بهار تجربه کرد. این در صورتی است که فصل بهار، نهاده های ساختمانی در تهران رشد 26.3 درصدی قیمت را در مقایسه با زمستان 1400 به ثبت رسانده بود. دربین گروه های اجرایی،بیشترین تورم فصلی مرتبط هست به «نقاشی ساختمان» با 9.9درصد زیاد و کمترین تورم به گروه « سیمان، بتن،شن و ماسه» با منفی 15.4درصد مرتبط شد. قیمت گروه «آهن، میلگرد و پروفیل » نیز  0.4درصد در مقایسه با بهار کمتر شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در حال حاضر بین 16 تا 17 هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان تیپ 5 تقریباً 55هزار تومان است.

تابستان 1401 تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی شهر تهران 29.3درصد بوده که در مقایسه با فصل گذشته (43.4درصد) معادل 14.1درصد کمتر داشته است.

 

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support