یکی از دلایل کندی مسکن ملی انباشت مصالح ساختمانیست. | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

یکی از دلایل کندی مسکن ملی انباشت مصالح ساختمانیست.

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 23194 بازدید
یکی از دلایل کندی مسکن ملی انباشت مصالح ساختمانیست.

به گزارش ملکیتا، تحقیق ها از حوزه ساخت و ساز حاکی از آن که برخی سازندگان در پاس کردن چک های مصالح ساختمانی دچار مشکل شده اند. با این شرایط هنوز شرکت ها و دلالان مصالح طی تماس با مدیران پروژه ها آنها را به خرید اقساطی نهاده های ساختمانی علاقه مند می کنند.

به نقل از ایسنا، به نظر می رسد کساد بازار مسکن، دامن بخش ساخت و ساز را گرفته است. بهار امسال تولید مسکن در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1 درصد و در کل کشور 13 درصد کاهش یافته است. عمده پروانه های ساختمانی که در پاییز و زمستان سال قبل صادر شد مرتبط به طرح نهضت ملی مسکن بود؛ پروژه ای که با توجه به کمبود منابع کم کم کندتر پیش رفته است.

اگر چه بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند رونق ساخت و ساز می تواند به رشد قیمت مسکن منجر شود. اما در مقابل، تعدادی دیگر می گویند که عرضه مسکن منجر به کاهش فشار تقاضا می شود و در بلندمدت به نفع مردم است؛ چرا که هزینه های مسکن سنگین ترین وزن را در سبد خانوار دارد و تأمین خانه می تواند هزینه های خانواده ها را تا حد قابل توجهی پایین بیاورد و تورم را کم کند.

وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن سخن می گوید. اما طبق اعلام سازمان زمین و مسکن برای 509 هزار واحد پروژه تعریف شده است و 194 هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است. مسئولان وزارتخانه می گویند باید به این تعداد واحدهای خودمالکی، نوسازی روستایی و غیره را هم اضافه کرد که مجموع تولید مسکن در کشور را ره یک میلیون واحد می رساند.

اما فضای کلی نشان می دهد امیدوار بودن به وعده وزارت راه وشهرسازی مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی کمرنگ شده است. به دلیل نبودن توانایی تقاضا کنندگان در تأمین آورده، افزایش هزینه ها نسبت به سال قبل و ورود نکردن سیستم بانکی به این طرح وروش برای تأمین وام واحدها، پروژه ها دچار کندی در اجرا شده اند.

سنگین تر شدن کسادی مسکن نسبت به سال قبل اثر منفی بر صنایع جانبی این قسمت داشته است. گر چه عواملی همچون کسادی معاملات مسکن، نوسانات ارزی، قیمت گذاری دستوری،قطعی برق در بعضی مقاطع و مشکلات صادرات سیمان و فولاد، مشکلاتی را برای صنایع سیمان و فولاد ایجاد کرده ولی سازندگان مهمترین عامل در کسادی بازار نهاده های ساختمانی را کاهش زیاد ساخت مسکن می دانند. البته از موقعی که سیمان در بورس کالا عرضه شده این صنعت دچار تحول شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از طرفی دیگر توفیق برنامه های دولت در رفع محدودیتهای برق کارخانجات سیمان و فولاد منجر به مازاد تولید نهاده های ساختمانی شده که دست کم از این نظر نگرانی ها بابت تورم مصالح ساختمانی کم می شود و بازار به آرامش رسید.

قیمت نهاده های ساختمانی پایتخت در تابستان 1401 کاهش 3.4 درصدی را در مقایسه با بهار تجربه کرد. این به صورتی است که فصل بهار، نهاده های ساختمانی در پایتخت رشد26.3 درصدی قیمت را در مقایسه با زمستن 1400به ثبت رسانده بود. در میان گروه های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مرتبط به «نقاشی ساختمان» با 9.9 درصد زیاد و کمترین تورم به گروه «سیمان،بتن،شن و ماسه » با منفی 15.4 درصد مرتبط شد. قیمت گروه «آهن ،میلگرد و پروفیل » نیز 0.4 درصد در مقایسه با بهار کاهش یافت. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در حال حاضرما بین 16 تا 17هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان تیپ 5 تقریبا 55 هزار تومان است.

تابستان 1401تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی پایتخت 29.3 درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل (43.4 درصد) معادل 14.1 درصد کاهش داشته است.

 

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support