رشد 61 درصدی فروش خانه های قدیمی | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

رشد 61 درصدی فروش خانه های قدیمی

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 15272 بازدید
رشد 61 درصدی فروش خانه های قدیمی

به گزارش ملکیتا، عواملی که به ایجاد انتظامات تورمی در بازار مسکن شهر تهران منجر شده کم کم در حال رنگ باختن است. رسیدن رشد ماهانه قیمت به کمترین میزان در دو ماه قبل گذشته(1.1 درصد و 1.2 درصد)، کاهش تورم مصالح ساختمانی، افت سنگین ساخت و ساز و افت خرید و فروش ها از نشانه های ورود بازار مسکن به فاز رکود محسوب می شود.

به نقل از ایسنا، خریدهای سرمایه گذاری در شرایط فعلی افت محسوسی داشته و در سوی مقابل به نظر می رسد شرایط برای ورود متقاضیان مصرفی فراهم شده است. افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن می تواند یکی از نشانه های تقویت توان تقاضا کنندگان واقعی باشد. در دو ماه ابتدای پاییز حجم تقاضا برای خرید تسه (اوراق تسهیلات مسکن) با رشد روبه رو شده و قیمت آن بعد از نوساناتی که داشت در حال حاضر در محدوده 105 هزار تومان است.

تقاضا برای دریافت وام خرید خانه در شرایطی زیاد شده که طبق آخرین آمار خرید و فروش به پایین ترین حد خود در سال جاری (به جز فروردین) رسیده است.مهرماه امسال 5400خرید و فروش مسکن در پایتخت انجام شد که تقریباً یک سوم شرایط نرمال بازار است و افت 10 درصد را در مقایسه با شهریور نشان داد.

گرچه آمار آبان ماه هنوز ارائه نشده، اما واسطه های ملکی می گویند با توجه به شرایط موجود بازار در رکود به سر می برد. از طرف دیگر زیاد شدن قیمت ارز که در کانال 35 هزار تومان قرار گرفته باعث خود داری فروشندگان و خریداران از خرید و فروش شده است.

یکی از عواملی که خریداران واقعی را برای ورود به بازار مسکن تشویق می کند، رسیدن قیمت مسکن به کف است.قیمت خانه در تهران نسبت به اواسط سال 1395 حدود 10برابر شده و از متری 4.4 میلیون تومان در مهرماه 1395 به 43.7 میلیون تومان در مهرماه 1401 رسیده و به همین دلیل فاصله بسیار زیادی با قدرت خرید تقاضاکنندگان دارد.

با این شرایط از سال قبل بازار مسکن کم کم سمت ناپدید شدن قرار گرفته و نرخ رشد آن از تورم عمومی عقب مانده است. در حال حاضر تورم نقطه به نقطه 48 درصد و رشد قیمت مسکن در پایتخت نسبت به سال گذشته 38درصداست. در واقع قیمت مسکن جاماندگی 10 درصد در مقایسه با دیگر کالاها دارد.ادامه شرایط فعلی می تواند کم کم منجر به ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن شود. البته بیشتر کارشناسان بر این باورند که کسادی مسکن به این زودی دست از سر بازار مسکن برنمی دارد.

یکی از عوارض منفی در بازار مسکن رشد هزینه های ساخت و ساز است که باعث زیاد شدن قیمت واحد های نوساز شده است. این عامل می تواند در قیمت واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال اثر بگذارد.بر این پایه انتظار می رود رونق خرید و فروش از واحدهای قدیمی شروع شود. در حال حاضر حجم فروش واحدهای بالای 20 سال نسبت به سال قبل 61 درصد و در مقایسه با هشت سال قبل 245درصد زیاد شده است.

هر متر مسکن در 43 میلیون تومان

روند کم شدن قیمت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن پایتخت که از تیرماه سال جاری شروع شده بود، بر پایه گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در مهرماه به 43.7 میلیون تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با ماه قبل  1.2 درصد و نسبت به ماه مشابه قبل 38.2 درصد رشد نشان می دهد. همچنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در پایتخت را  46.4 میلیون و متوسط حسابی آن را 44.3 میلیون تومان اعلام کرد. تعداد خرید و فروش نیز در مهرماه 1401 بر پایه ی گزارش بانک مرکزی 5.4 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال پیشت به ترتیب 10.2 ویک درصد کمتر شده است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support