آیا قیمت مصالح ساختمانی مسکن را به کساد برد؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

آیا قیمت مصالح ساختمانی مسکن را به کساد برد؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 18919 بازدید
آیا قیمت مصالح ساختمانی مسکن را به کساد برد؟

به گزارش ملکیتا، رئیس کانون انبوه سازان مسکن اعتقاد دارد که وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم را از قسمت مسکن انجام نمی دهد. این باعث کساد بازار مسکن و زیاد شدن قیمت مصالح ساختمانی شده است و می تواند ضرر جبران ناپذیری به فاصله عرضه و تقاضا در این بازار بزند. با توجه به شکست پروژه مسکن ملی و کساد بازار با یک انفجار در قیمت مسکن در آینده روبه رو هستیم.

سید محمد مرتضوی ضمن اشاره به این موضوع که کساد تأثیر مخربی بر بازار مسکن خواهد گذاشت، بیان کرد: کساد امروز می تواند فاصله بین تقاضا و عرضه را زیاد کند و به زیاد شدن قیمت در آینده منجر می شود. این آسیب ها به بازار مسکن غیر قابل جبران هستند.

او در ادامه گفت: این اشتباه است که تصور کنیم کساد در بازار مسکن تأثیر مثبت می گذارد. امکان دارد در بازار مسکن تأثیر مثبت می گذارد. ممکن است در دوران کساد عده ای از سازندگان و فروشندگان به دلیل اینکه ضرورت هایی برای  تأمین مالی دارند محصول خود را با قیمت پایین تر عرضه کنند، ولی خرید و فروش ها آنقدر کوچک می شود که اثر قابل توجهی بر جامعه هدف و خریداران مصرفی نمی گذارد.

مرتضوی اضافه کرد: عده بسیار کمی امکان دارد از کساد بهره مند شوند. اما افت ساخت و ساز وکم شدن خرید و فروش ها، نبود تعادل در بازار مسکن را عمیق تر می کند. در کساد همیشه بی انگیزگی و خروج سرمایه گذاران از تولید مسکن به نحو قابل توجه و وسیعی اتفاق می افتد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان آشکار بیان کرد: اگر قرار باشد سالیانه 700 تا 800 هزار واحد مسکونی تولید کنیم که بیش تر از این دچار عقب افتادگی  پاسخگویی به تقاضا نشویم کساد باعث می شود  از این هدف دورتر شویم. هر ساله تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز بیشتر از گذشته خواهد شد. حتی اگر به یک بازار قابل قبول در آینده دسترسی پیدا کنیم خلاء هایی که در شرایط کساد ایجاد شده بعضاً غیر قابل جبران است و برنامه های آتی را هم مختل می کند.

مرتضوی با بیان اینکه کساد مسکن به این معنی نیست که قیمت زیاد شدن پیدا نمی کند گفت: در شرایط فعلی قیمت نهاده های ساختمانی و خدمات مربوط با قسمت مسکن از جمله صدور مجوزها و دستمزدها با افزایش روبه رو شده است. بنابراین کساد را نمی توان عاملی برای توقف یا کم شدن قیمت مسکن تصور کنیم. 

زیاد شدن قیمت یونولیت و سیمان     

او وضعیت فعلی ساخت و ساز را مناسب دانست و اضافه کرد: تولید مسکن هر ماهه در حال کم شدن است. در هفته های اخیر هم با زیاد شدن قیمت سیمان، یونولیت،دستمزد و غیره روبه رو شده ایم که بی میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد. سیمان از پاکتی 50 هزار به 70 تا 80 هزار تمان رسیده و قیمت یونولیت هم از حدود 70 هزار تومان به 500 هزار تومان زیاد شده است.

رئیس کانون انبوه سازان تأکید کرد: بر خلاف پیش بینی بعضی کارشناسان که چون کساد هستیم نباید زیاد شدن قیمت داشته باشیم ولی باز هم در بازار خرید و فروش، قیمت های پیشنهادی مقداری بالاتر رفته است.

آیا طرح نهضت ملی مسکن شکست خورد؟

مرتضوی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم را از تولید مسکن توسط بخش خصوصی انجام نمی دهد. گفت: طرح نهضت ملی مسکن نیز به یک طرح شکست خورده شبیه شده است. در این طرح با ناتوانی متقاضیان در پرداخت آورده و قفل شدن تسهیلات بانکی روبه رو شدیم که این مسأله انگیزه سازندگان و پیمانکاران این طرح را کم کرده است.

او تأکید کرد: حتی بانک مسکن هم منابع مالی قابل توجهی برای حمایت از تولید مسکن ندارد و به نوعی سازندگان را جواب کرده است. طرح نهضت ملی، تناسبی با مقیاس 4 میلیون واحد ندارد.

رئیس کانون انبوه سازان ابراز امیدواری کرد تا وزارت راه و شهرسازی بدنه تخصصی خود را در حوزه مسکن ترمیم کند و یک نگاه تخصصی خود را در حوزه مسکن ترمیم کند و یک نگاه تخصصی و کارشناسه مبتنی بر طرح های بالادستی و تعریف مجدد طرح جامع مسکن،جایگزین سیاست های دستوری و غیر اجرایی شود.                                                                                                                                                                       

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support