قیمت مسکن دائما در حال افزایش است/دلیل :چون ساخت و ساز کاهش یافته | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

قیمت مسکن دائما در حال افزایش است/دلیل :چون ساخت و ساز کاهش یافته

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 20033 بازدید
قیمت مسکن دائما در حال افزایش است/دلیل :چون ساخت و ساز کاهش یافته

خبرهایی که در روزهای قبل از بازار و صنعت ساختمان ایران به گوش می رسد، نه تنها امیدوار کننده نیستند که بیشتر شبیه زنگ خطری می مانند که درآینده نزدیک شوکی جدید به این قسمت وارد خواهد شد و این موضوع در کنارفشاری که یه طبقات کم درآمد جامعه وارد می کند، سازندگان مسکن را نیز تحت تأثیرقرار می دهد.

در شرایطی که قیمت خانه در کلان شهرها به شکل ماهانه و حتی هفتگی بالا می رود و با رسیدن قیمت هرمترخانه به حدود 47 میلیون تومان درپایتخت، عملاً قسمت قابل توجهی از جامعه دیگر امکان برنامه ریزی برای خرید دراین بازار ندارند، زیاد شدن جدی و حتی چند برابری قیمت مصالح ساختمانی باعث شده درمیان سازندگان خانه نیز فضای جدیدی به وجود بیاید و این گروه نیز نگران روند بازار در آینده هستند. ایرج رهبر _رئیس انجمن سازان استان تهران _به بخش هایی از این نگرانی ها اشاره می کند و معتقد است نحوه مدیریت کلان مسکن در دولت، تأثیر جدی بر آینده این بازار خواهد داشت.

او با اشاره به نقش مهم صنعت ساختمان در اقتصاد ایران، بیان کرد: همانطور که برآوردهای رسمی می گوید، صنعت ساختمان، سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی ما دارد.چه در تولید پایانی مسکن و ارزش افزوده ای که از این طریق به وجود می آید و چه ده ها صنفی که مستقیم با این حوزه کار می کنند، همگی نشان دهنده آن هستند که وقتی چرخ های مسکن حرکت کند، اقتصاد ایران به حرکت خواهد افتاد و اگر این حرکت توقف کند، تمام اقتصاد از این موضوع ضرر خواهد کرد. همانطور که در ادبیات مقالات نیز کشاهده می کنیم، از مسکن به عنوان «لوکومتیو اقتصاد ایران» یاد می شود اما اینکه ما چه قدر شرایط را برای حرکت آن آماده کرده ایم که سوالی است که باید به آن پاسخی شفاف داده شود.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران به دوره های مختلف کسادی که صنعت ساختمان ایران آنها را تجربه کرده اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که کساد با کساد تورمی متفاوت است. یعنی شاید یک بازار به دلایل مختلف با کم شدن فعالیت روبه رو شود اما قیمت ها ثابت بمانند یا حتی کم شوند اما آنچه که  ما در ماه ها و هفته های قبل در بازار با آن روبه رو بوده ایم،یک کساد تورمی است. یعنی در شرایطی که ساخت و ساز کم شده یا میزان و خرید و فروش ها بالا نیست، شاهد آن هستیم که قیمت مسکن نیز دائماً در حال زیاد شدن است و از این رو مدیریت این بازار نیاز به برنامه های پیچیده تری نیز خواهد داشت.

رهبر با اشاره به شرایط دوگانه بازار مسکن در ایران، گفت:ما در سال های قبل دو قسمت مجزا در حوزه ساخت و ساز داشتیم. قسمت اول به مسکن حمایتی مربوط است که تحت عناوینی چون مسکن مهر یا نهضت ملی مسکن از سوی دولت تعریف می شود و انبوه سازان به عنوان پیمانکار در آن فعالیت می کنند و قسمت دوم مسکنی است که به شکل خود مالکی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذران غیر دولتی ساخته شده و در آخر در بازار عرضه می شود. وقتی قیمت مصالح به شکل جدی زیاد شد، هر دو این بازارها با چالش و مشکل روبه رو می شوند.

او گفت: برای مثال در مسکن های حمایتی، پیمانکار بر پایه یک قیمت، با دولت توافق کرده و کار را آغاز می کند تا در یک دوره مثلاً دو ساله واحدها را تحویل دهد. وقتی در همین زمان، قیمت مصالح چند برابر می شود، بیشتر سازنده ها یا ادامه کار پیدا نمی کنند یا باید برای توافق قیمت جدید اقدام کنند که در آخر قیمت تمام شده خانه را بالا می برد و مسکن ارزان مد نظر دولت تأمین نمی شود. 

در بازار خصوصی نیز وضع به همین شکل است.وقتی سرمایه گذار کار خود را شروع می کند یک ارزیابی کلی از قیمت و هزینه ها دارد و در آخر قصد دارد روی محصول خود یک نرخ مشخص را قرار دهد، وقتی هزینه ساخت و ساز به شکل جدی زیاد شد،قیمت پایانی خانه نیز بالا می رود و به این ترتیب در شرایطی که قدرت خرید جامعه پایین آمده، قیمت مسکن نیز بار دیگر افزایش پیدا می کند.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در مدت کوتاه دولت راهکاری برای عوض شدن این شرایط دارد، گفت: در هفته های قبل بحث هایی وجود داشت که مثلاً کارت خای اعتباری در نظر گرفته شود که با تأیید وزارت راه وشهرسازی و وزارت صمت در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد و آنها بتوانندبه شکل مستقیم مصالح خود را از کارخانه تهیه کنند ولی هنوز این طرح به تصویب پایانی نرسیده و جزییات آن مشخص نیست. صرف نظر از این موضوع اما باید توجه داشت که مسکن نیز بخشی از اقتصاد ایران است و وقتی ما تحولات قیمتی در بازارهای مختلف داریم،قطعاً این بازار  نیز از آن تأثیر می پذیرد.

رهبر همانطور در باره جابه جایی در وزارت راه و شهرسازی و معرفی وزیر جدید به مجلس نیز گفت: قسمت مسکن، یکی از بزرگترین بخش های اقتصاد ایران است و مدیریت آن نیز باید چند جانبه ،اصولی و بر پایه واقعیت ها باشد. سابقه تمام سال های قبل نشان داده که امکان آن وجود دارد که با یک مدیریت هدفمند ، لااقل بخش هایی از مشکلات را مدیریت کرد و برای آینده برنامه داشت. امروز نیز فعالان این صنعت امیدوارند که نوع مدیریت در این بخش به سمت اسستفاده از ظرفیت ها ارائه راه حل برای عبور از مشکلات باشد.

 

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support