قیمت اجاره مغازه در اطراف حرم چقدر است؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

قیمت اجاره مغازه در اطراف حرم چقدر است؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 23337 بازدید
قیمت اجاره مغازه در اطراف حرم چقدر است؟

به گزارش ملکیتا، شهرهای زیارتی همواره به عنوان قطب های مهم گردشگری کشور شناخته می شوند. شهرهایی نظیر مشهد و قم در طول سال پذیرای زائران زیادی هستند که می توانند آورده اقتصادی خوبی برای شهر داشته باشند. به همین علت فروش کالا و خدمات در این شهرها به میدان رقابتی جدی بدل شده است. این فضای رقابتی به ویژه در محدوده جغرافیایی حرم های مطهر پر رنگ تر است و به علت تجمع زائران در این محدوده ها، توجه صاحبان خدمات و کالاها بر اماکن تجاری و اداری اطراف حرم یک جا جمع شده است.

زیاد شدن رقابت و بازار داغ اطراف حرم ها موجب شده است قیمت اجاره بهای واحدهای تجاری در این محدوده ها باعث شده قیمت اجاره بهای واحدهای تجاری در این محدوده ها با دیگر مناطق شهر تفاوت فراوانی داشته باشد. به صورتی که هر چه به اطراف حرم نزدیکتر می شویم، قیمت ها بالاتر می رود. این تفاوت قیمتی در مشهد نسبت به دیگر شهرهای زیارتی آشکارتر است.

قیمت اجاره مغازه در مشهد

بررسی های ملکیتا نشان می دهد قیمت اجاره مغازه در نزدیک حرم در شهر مشهد نسبت به دیگر شهرهای زیارتی بالاتر است؛ این تفاوت قیمت عموماً از آنجا ناشی می شود که این شهر به عنوان قطب گردشگری زیارتی شناخته شده و پذیرای زائران داخلی و خارجی است. به همین علت بازار خرید و فروش کالا، سوغات و انواع محصولات و خدمات در این شهر داغتر از دیگر شهرهای زیارتی است.

اصلی ترین عامل تعیین ملک تجاری در شهرهای زیارتی، فاصله با حرم های مطهر است؛ این عامل به ویژه در مشهد که شهر بزرگتر و شلوغ تری است و دسترسی همزمان به حرم، فروشگاه و هتل، فاکتور مهمی برای گردشگر به حساب می آید اهمیت بیشتری دارد. در همین حال چند سالی است محدوده حرم در مشهد با هتل های لوکسی احاطه شده که معمولاً پذیرای مسافران خارجی است و از همین رو فروش دلاری، عامل جذاب دیگری برای عرضه کنندگان خدمات و کالاست.

تمامی این عوامل دست به دست هم داده اند تا بهای اجاره مغازه در اطراف حرم، بالاتر از مکان های دیگر شهر باشد. تحقیق ها ی ملکیتا نشان می دهد اجاره بها در این محدوده از شهر مشهد بسته به نوع مغازه، متراژ، امکانات، تعداد اتاق، تعداد طبقات، قرار گرفتن در کوچه فرعی یا اصلی، تفاوت دارد. به نحوی که قیمت اجاره ماهانه گاه از 2 میلیون تا 200 میلیون متغیر است. در همین حال بیشتر فایل های اجاره، قیمت ودیعه و اجاره را توافقی اعلام کرده اند که دلیل این رویکرد می تواند تغییر روزانه قیمت اجاره به علت شرایط تورمی می باشد.

باید اشاره کرد که پتانسیل شغلی ملک نیز عامل دیگری برای تعیین قیمت اجاره است؛ بر همین پایه ملک تجاری که از ظرفیت بالاتری برای تأسیس رستوران و غذا خوری برخوردار باشد قیمت بیشتری دارد و گاه حتی با وسایل کامل اجاره داده می شود.

قیمت اجاره مغازه در قم

در قم اما قیمت ها نسبت به شهر مشهد پایین تر است. قیمت اجاره ملک تجاری در اطراف حرم زیاد بالا نیست. این تفاوت ناشی از بافت اطراف حرم در شهر قم و ظرفیت پایین تر این شهر برای پذیرش گردشگر و زائر در مقایسه با مشهد است. در قم بافت شهری اطراف حرم همچنان شکل سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است؛ اگر چه این امر به خودی خود پسندیده است اما باعث شده دسترسی به حرم برای زائران کمی سخت باشد و در همین حال ظرفیت ایجاد واحدهای با دسترسی بهتر برای گردشگران را از دست بدهد.

تحقیق ها نشان دهنده آن است که بیشتر واحد های تجاری دورتادور حرم در قم، با فاصله زیادتر از حرم تأسیس شده اند و در همین حال در مقایسه با واحد های تجاری مشهد، قیمت کمتری می خورند. در قم قیمت ودیعه در محدوده 100میلیون تومان یا پایین تر  قرار دارد و اجاره های ماهانه هم از یک میلیون تومان تا 20میلیون تومان متغیر است؛ اگر چه می توان در میان فایل های اجاره،  قیمت های کمتر  و یا حتی بیشتری  را هم مشاهده کرد ام این ارقام بسته به متراژ ، پتانسیل شغلی و مواردی از این دست متغیر است. باید اشاره داشت که  در قم ، قیمت اجاره واحدهای تجاری با ظرفیت تأسیس غذاخوری و رستوران بالاتر است. 

طی سال های قبل عوامل زیادی اقتصاد گردشگری ایران را ضعیف کرده است؛ از تحریم های بین المللی گرفته تا ویروس کرونا و سختی هایی که برای درآمدها و مشاغل ایجاد کرد، از وضعیت بحرانی اقتصاد ایران گرفته تا عملکرد ضعیف دولت در جذب گردشگر،همه و همه دست به دست هم داده اند تا بازار عرضه کنندگان محصولات و خدمات را در شهرهای گردشگرپذیر، کساد کنند.

در همین مورد جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتل داران در گفت و گو با ایلنا اعلام کرده میانگین ضریب اشغال هتل ها به زیر 20درصد رسیده است؛ این کاهش گردشگر که به معنای کم شدن تقاضاست ، دو مینووار برمیزان فروش خدمات و کالا اثر گذاشته و این بازار را نیز کساد کرده است؛ به دلیل کم شدن جذابیت در  این حوزه شغلی، قیمت اجاره بهای ملک نیز کم شده و روندی نزولی گرفته است.  باید بدانید که این روند به ویژه در بازار املاک تجاری قم مشهود تر از مشهد است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support