آیا مالیات بر خانه های خالی منجر به کم شدن اجاره بها می شود؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

آیا مالیات بر خانه های خالی منجر به کم شدن اجاره بها می شود؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16168 بازدید
آیا مالیات بر خانه های خالی منجر به کم شدن اجاره بها می شود؟

به گزارش ملکیتا، طرح مالیات بر خانه های خالی نتیجه ای نداشته است. این طرح با هدف جلوگیری از احتکار خانه و کمک به خانه دار شدن جامعه صورت گرفت و نهایتاً با شکست روبه رو شد.

دولتمردان یکی از مهمترین راهکارهای کنترل تورم مسکن را، اخذ مالیات از خانه های خالی عنوان می کنند و از طرفی با اجرای این طرح تصمیم دارند بر درآمدهای مالیاتی نیز بیفزایند .

کارشناسان دولتی معتقدند اخذ مالیات از خانه ها، تأثیر مثبتی بر فضای امروز کسب و کار در حوزه مسکن خواهد داشت. به گفته آنها طرح دریافت مالیات از خانه های خالی می تواند موضوع تولید مسکن که مبنای جهش تولید مسکن در کشور است را عملیاتی کند و از این رو اعتقاد دارند اجرای صحیح و جدی این قانون می تواند در فضای اجاره نشینی مسکن تأثیر دارد. 

یکی از دغدغه های مهم مردم در دوسال قبل زیاد شدن بی اندازه اجاره بهای مسکن بوده است. در این راستا قانون تعیین سقف اجاره بها در دستور کار دولت قرار گرفت. همچنین پرداخت ودیعه مسکن نیز از دیگر اقدامات حمایتی دولت در این زمینه بوده است اما هر چقدر این اقدامات به عنوان راه مقطعی و کوتاه در بازار مسکن می تواند کارساز باشد، اما برای کنترل قیمت مسکن و حمایت واقعی از مستأجران تا الان کار ساز نبوده است.

در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های پیش رو برای اخذ مالیات از خانه های خالی نبود پایگاه های اطلاعاتی جامع در کنار بعضی ساختارهای معیوب این قانون است که عملاً بیشتر واحدهای مسکونی خالی از سکنه را از مالیات معاف کرده است و بنابراین بعضی از کارشناسان توصیه می کنند در این شرایط اخذ مالیات سالیانه از تمامی زمین ها و یا خانه ها اگر اجرا می شد بیشتر می توانست دولت را برای زیاد شدن در آمدهای مالیاتی و یا حل مسکن کمک کند.

مالیات خانه های خالی ترمز جهش اجاره بها

علی قنبری اقتصاددان در مورد مالیات خانه های خالی گفت: متأسفانه اطلاعاتی دقیقی برای مالیات ستانی از خانه های خالی وجود ندارد و مسأله خانه های خالی یک مسأله پیچیده در کشور تبدیل شده است. او اضافه کرد مالیات ستانی از خانه های خالی نمی تواند راهکاری برای کم شدن قیمت مسکن باشد اما می تواند ترمزی برای زیاد شدن بی دلیل این بازار شود به شرطی که آمار دقیقی از خانه های خالی وجود داشته باشد.

عارضه افزایش قراردادهای صوری

مرتضی افقه،اقتصاددان هم در خصوص مالیات ستانی از خانه های خالی بیان کرد:واقعیت این است که زیاد شدن مالیات ها و مالیات ستانی از خانه های خالی نمی تواند راهکاری برای قیمت های بازار اجاره بها باشد چرا که افرادی که خانه خالی دارند نیازی به اجاره آن ندارند بنابراین حاضر هستند مالیات دهند. بعضی نیز در ایران زندگی نمی کنند و این خانه ها برای تفریح است و وقتی می آیند به خانه می روند و برایشان این مالیات ها ارزشی ندارد.

او بیان کرد: مالیات خانه های خالی نمی تواند انگیزه ای برای کم شدن قیمت اجاره بها باشد؛ از طرفی هم قرارداد های صوری نوشته می شود که خود این قراردادهای صوری باعث اشتباهاتی در محاسبات خانه های خالی می شود؛ می توان گفت به نوعی فرار مالیاتی با قراردادهای صوری صورت می گیرد اما در بازار اجاره بها هیچ تأثیری نخواهد داشت.

 

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support