آغاز اخذ مالیات از خانه های لوکس | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

آغاز اخذ مالیات از خانه های لوکس

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:پشتیبانی ملکیتا

1 سال پیش 32148 بازدید
آغاز اخذ مالیات از خانه های لوکس

 آغاز اخذ مالیات از خانه های لوکس

جزییاتی جدید از اخذ مالیات از خانه های لوکس با نرخ بیشتر از 10 میلیارد اعلام گردید. مشمولان این طرح باید تا بهمن ماه امسال مالیات اعمالی بر این واحدها را بپردازند.

بعد از گذشت یک سال و اندی از مطرح شدن طرح اعمال مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس در قانون بودجه سال 1399 و روند اجرایی کند این طرح در دولت قبل، آیین نامه مربوط به این مالیات که در قانون بودجه امسال نیز ذکر شده است. بالاخره به تصویب هییت دولت رسید.

بر طبق این طرح، واحدهای سکونتگاهی (شامل همه ساخت و سازها اعم از ویلا، آپارتمان و مستغلات) و باغ ویلاهای لوکس و گران قیمت به همراه عرصه پیرامون که در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آن ها قرار دارد و دارای ارزشی بالغ بر 100 میلیارد ریال است مشمول طرح مالیات از واحدهای مسکونی لوکس می گردند در ضمن باغ ویلاها نیز (املاکی که مطابق مجوزهای صادر شده به عنوان باغ شناخته شده و به وسیله شهرداری ها و دهیاری ها حسب مورد برای آن ها پروانه ساخت ویلا نیز صادر گردیده است) مشمول این طرح هستند.

نرخ های مالیات سالیانه بر خانه های لوکس

نرخ های مالیات سالیانه بر خانه های لوکس

طبق این آیین نامه ، نرخ مالیات سالیانه دارایی های مشمول آیین نامه به همراه عرصه و اعیان به شرح زیر در جدول شماره 1-ذکر شده است:

برای نمونه برای احتساب مالیات سالیانه یک واحد لوکس 20 میلیارد تومانی، بعد از کم کردن 10 میلیارد تومان معافیت مالیاتی، پنج میلیارد آن با نرخ یک در هزارم و پنج میلیارد تومان باقیمانده آن با نرخ 2 هزارم حساب می شود که در انتها با در نظر گرفتن این موارد، 15 میلیارد تومان مالیات سالیانه یک خانه 20 میلیارد تومانی است.

بهمن ماه سال جاری پایان فرصت پرداخت مالیات واحدهای لوکس

بهمن ماه سال جاری پایان فرصت پرداخت مالیات واحدهای لوکس

این آیین نامه تاکید کرده است که همه مالکین املاک و دارایی مشمول مالیات بر واحدهای لوکس، موظف هستند تا مالیات سالیانه این واحدها و دارایی ها را با شیوه مشخص شده در این آیین نامه، نهایتا تا آخر بهمن ماه سال 1400 پرداخت نمایند.  و در صورت استنکاف از این کار، سازمان امور مالیاتی کشور این امکان را دارد تا از طریق عملیات اجرایی مشخص شده در قانون مالیات های مستقیم، مالیات این واحدها را اخذ نماید.

از طرف دیگر ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی به هیچ وجه اجازه ندارند نقل و انتقال واحدهایی را که به موجب این طرح مشمول مالیات هستند و مالیات خود را پرداخت نکرده اند، ثبت کنند. و در صورت تخلف، متخلف در مورد پرداخت مالیات اعمالی، مسیولیت تضامنی خواهد داشت.

در حالی که قانون مالیات بر واحدهای لوکس در حال اجرایی شدن است معاون سازمان امور مالیاتی کشور از اجرایی شدن یک مالیات دیگر نیز اطلاع رسانی کرد.

معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با رسانه ها از تهیه دستور العمل مالیات فعالان فضای مجازی و ابلاغ آن به سازمان امور مالیاتی خبر داد و افزود: مطالبه مالیات منوط به تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از اتمام سال 1400در موعد مقرر است.

 قانون مالیات خانه های لوکس و طرح یک ابهام

 قانون مالیات خانه های لوکس و طرح یک ابهام

هرچند کنترل افزایش بی رویه قیمت ها و مهار سوداگری با اعمال مالیات ها و استفاده از این ابزار اصلی پذیرفته شده و قابل قبول است اما توجه به دو نکته الزامی است.

نکته اول، توجه به شیوه قانون گذاری در این حوزه است. باید توجه داشت باید قانون به شکلی اجرایی شود که قابلیت اعمال آن به سال های آتی نیز وجود داشته باشد، نوع هدف گذاری در این قانون و تاکید بیش از حد بر اعداد و ارقام، نشان از کارکرد کوتاه مدت این قانون دارد.

نکته دوم، نکته مهم دیگر در ارتباط با ارقام ذکر شده در این قانون است. در حالی که در شهرهای بزرگ، قیمت هر متر مربع خانه در حدود 10 میلیون تومان یا بیشتر است و این عدد در تهران به 30 میلیون تومان نیز می رسد، به نظر نمی رسد رقم 10 میلیارد تومان تصریح شده در این قانون، چندان تناسبی با لوکس بودن واحد مسکونی در مناطق مورد اشاره داشته باشد و مطلوب تر این است که رقم مشخص شده برای شهرهای کوچک و کلان شهرها و شهر تهران تفاوت هایی داشته باشد. تا این ارقام به واقعیت وجود در بازار مسکن این مناطق نزدیک تر گردد

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support