تورم مصالح ساختمانی چه بر سر بازار مسکن آورد؟/قهر سازندگان با صنعت ساختمان | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

تورم مصالح ساختمانی چه بر سر بازار مسکن آورد؟/قهر سازندگان با صنعت ساختمان

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16304 بازدید
تورم مصالح ساختمانی چه بر سر بازار مسکن آورد؟/قهر سازندگان با صنعت ساختمان

به گزارش ملکیتا، قیمت زمین و مصالح ساختمانی با اثرپذیری از تورم مانند دیگر کالاهای اقتصادی در نوسان به سر می برند. آن طور که ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان پایتخت اعلام کرده است در حال حاضر نوسان قیمت زمین در تهران تقریباً بین 30 تا 300 میلیون تومان در مناطق مختلف است.

این دو عامل در جایگاه عوامل تعیین کننده و اصلی تعیین هزینه تمام شده ساخت و ساز، باعث زیاد شدن قیمت واحدهای مسکونی در سال قبل شده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی که هرماه از مسکن شهر تهران منتشر می شود ؛ متوسط قیمت آپارتمان از آذر سال قبل تا آبان امسال هر ماه زیاد شدنی بوده است به جز فروردین 1401که بازار در هیجان و رکود نوروز قرار دارد.

همان طور که اشاره شد رئیس انجمن انبوه سازان در سخنان خود بیان کرد که در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه تهران کمتر از 30میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به 300میلیون تومان هم می رسد!

به گفته رهبر هزینه های پروانه، تراکم ،عوارض شهرداری و غیره نیز به قیمت پایانی و تمام شده اضافه می شود. ولی نهاده های ساختمانی به عنوان عامل دیگر در تعیین قیمت مسکن در چه وضعیتی به سر می برند؟

درصد زیاد شدن قیمت نهاده های ساختمانی 

آخرین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد قیمت نهاده های ساختمانی از تابستان سال جاری حدود 29 درصد زیاد شده است. اگر این آمار به طور جزئی تر بررسی شود،در گروه سیمان 21/4 درصد، گروه تاسیسات برقی 39/5 درصد، گروه موزائیک ، کاشی و سرامیک 36/8درصد، گروه نقاشی ساختمان 56/8 درصد شاهد زیاد شدن قیمت بوده ایم. گروه شیشه با 83/3 درصد افزایش نسبت به دیگر گروه ها رشد بیشتری داشته است.

این در حالی است که طبق آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن از تابستان1400 تا تابستان امسال 37/6 درصد افزایش را تجربه کرده است.

با توجه به تورم نهاده های ساختمانی و قیمت مسکن در کنار معاملات راکد بازار املاک آیا ساخت مسکن هنوز برای سرمایه گذاران و انبوه سازان جذاب است؟پژوهشگر حوزه مسکن داوود بیگی نژاد، بیان کرده بود در حال حاضر سود سازندگان به کمتر از 20 درصد رسیده است.

ساخت آپارتمان در حاشیه تهران چقدر تمام می شود؟

طبق گفته های رهبر در مورد قیمت زمین در حاشیه تهران گفت و گویی با او انجام داده و به بررسی هزینه تمام شده ساخت و جذابیت سرمایه گذاری در صنعت ساختمان با توجه به تورم مصالح پرداخته است.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران در مورد قیمت ساخت مسکن بیان کرد : در حال حاضر ساخت یک آپارتمان با مصالح معمولی در حاشیه شهر تهران تقریباً متری 10تا 12 میلیون تومان برآورد می شود.

او همچنین در مورد جذابیت سود ساخت آپارتمان برای سازندگان افزود: این سرمایه گذاری خواب سرمایه دارد و با توجه به کسادی تورمی در بازار ملک برایق سازندگان به صرفه نیست.

رهبر گفت از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم کم شده است و خرید کمتری نسبت به قبل انجام می شود.

آیا قیمت مسکن باز هم روبه افزایش است؟

منصور غیبی ، کارشناس بازار مسکن در مورد پیش بینی خود از رونق بازار مسکن درچند ماه آینده گفته بود: تا عید حضوری مؤثر برای خرید مسکن درایم .بعضی از سازندگان که محصولات تولیدی خود را انباشت کرده اند وقتی احساس کنند موقعیت مناسب است وارد بازار می شوند.به طور کلی تقاضا و عرضه برای فروش روبه زیاد شدن است و این باعث رونق نسبی در آینده ای نزدیک می شود.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support