تأثیر آهسته و پیوسته دلار بر بازار مسکن/ آیا رشد قیمت ملک ادامه دارد؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

تأثیر آهسته و پیوسته دلار بر بازار مسکن/ آیا رشد قیمت ملک ادامه دارد؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16492 بازدید
تأثیر آهسته و پیوسته دلار بر بازار مسکن/ آیا رشد قیمت ملک ادامه دارد؟

به گزارش ملکیتا،به صورت سنتی این باور وجود دارد که قیمت دلار و بازار مسکن ارتباط نزدیکی با هم دارند. به این صورت که با زیاد شدن قیمت دلار، قیمت مسکن نیز در مسیر صعودی قرار می گیرد.

از اردیبهشت ماه 1397 با خروج آمریکا از برجام و زیاد شدن بی سابقه قیمت ارز و رشد نرخ تورم، قیمت مسکن افزایشی شد،اما آیا دلار تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد و هر دفه با رشد قیمت ارز، قیمت ها در بازار مسکن را زیاد می کند؟

رشد قیمت دلار چگونه مسکن را گران می کند؟

پیمان مولوی، اقتصاددان گفت: (( اگر بخواهیم به صورت چرخه ای به این موضوع نگاه کنیم اتفاق اول در مورد زیاد شدن قیمت ها تورم است؛ سپس این تورم بر بازارهای موازی تاثیر می گذارد.))

او ادامه داد: (( این رشد در بازاری مثل بازار مسکن و مستغلات- وقتی نرخ بهره حقیقی منفی است- تاثیر خود را دارد، ولی این حرکت بسیار آرام است. از آنجا که بازار دلار تحت کنترل دولت است وفشار روی آن وجود دارد اول کاهشی و بعد ثابت می شود، بعد از آن نیز جهش پیدا می کند.))

مولوی در این مورد توضیح داد: (( مثل سال 97 که ناگهان قیمت دلار از 4200 تومان تا 18 هزار تومان رشد کرد و بعد از آن متوسط قیمت مسکن نیز که در تهران حدود 10میلیون تومان بود، در سال بعد به 22 میلیون و 500 هزار تومان رسید. بنابراین قیمت دلار تاثیر خود را بر بازار املاک به صورت آهسته گذاشته است.))

کدام بازار زودتر سیگنال دلار را دریافت می کند؟

این اقتصاددان در مورد اولویت تاثیر زیاد شدن قیمت دلار بر بقیه بازارها گفت: ((اولین بازاری که زیادشدن قیمت دلار بر آن تاثیر می گذارد بازار های کالایی است که مواد اولیه طلا و سکه، خودرو و کالاهای وارداتی شامل آن می شود. بازار بعدی که می توان از آن نام برد بازار سهام است و در آخر بازار املاک و مستغلات قرار می گیرد.))

او ادامه داد: (( رشد قیمت در بازار املاک را نمی توان مستقیما ناشی از قیمت دلار دانست؛ بلکه مسکن ذاتا با تورم قدم برمی دارد. ))مولوی گفت :(( این دو بازار نسبت به هم مشخصه ای دارند تحت عنوان قیمت دلاری ملک که سیگنال های خرید و فروش و حضور در بازار را ارسال می کند.))

چرا قیمت مسکن زیاد می شود؟

همانطور که گفته شد تورم نسبت به بقیه مشخصه ها تاثیر مستقیم تری بر بازار مسکن دارد. طبق آخرین آمارها تورم به 48/5 درصد رسیده و متوسط قیمت مسکن نیز در آذرماه نسبت به آبان ماه دست کم دو میلیون تومان زیاد شده است.

مشاهدات نشان می دهد زیاد شدن قیمت دلار نیز بر رشد قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است. در این مورد می توان انتظارات تورمی را موثر دانست.

زیاد شدن قیمت ارز تغییر بزرگی در جامعه به وجود آورد و همین دلیلی برای آن است که اشخاص قیمت ملک خودشان را زیاد تر از قیمت اعلام کنند. برای همین نظارت خوبی بر این اتفاق وجود ندارد، این باعث زیاد شدن قیمت مسکن در برخی موارد خواهد شد.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support