روش عجیب خانه دار کردن مردم/با خرید متری، چند ساله خانه دار می شویم؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

روش عجیب خانه دار کردن مردم/با خرید متری، چند ساله خانه دار می شویم؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 18934 بازدید
روش عجیب خانه دار کردن مردم/با خرید متری، چند ساله خانه دار می شویم؟

به گزارش ملکیتا متوسط قیمت مسکن در پایتخت به حدود 49 تا 50میلیون تومان رسیده است. این مساله باعث شده که مدت زمان انتظار برای خرید خانه در تهران به 143سال برسد.با فرض اینکه کارگران یک سوم حداقل حقوق خود را پس انداز کنند.

پس از زیاد شدن قیمت مسکن دولت پیشنهاد جدیدی را ارایه داد آن هم خرید مسکن از بورس بود. اینکه افراد هر بار هر چند متر خانه ای که می توانند را از بورس بخرند تا نهایتاًمالک یک واحد مسکونی شوند.

شهردار تهران هم با استقبال از این ایده پیشنهادی گفته بود در شرایط تورمی، سرمایه مردم کم می شود، اما خرید متری مسکن از طریق بازار سرمایه این امکان را فراهم می کند تا ارزش پول حفظ شود. ممکن است یک فرد 10 متر،20 متر یا 50متر از یک واحد را بخرد و در طول چند سال بتواند مالکیت کامل یک واحد را از آن خود کند. 

اما یک کارشناس بازار مسکن می گوید این، پیشنهاد عجیبی برای خانه دار شدن مردم می باشد و با این شیوه حداقل 50 سال زمان می برد که فردی بتواند یک واحد مسکونی 50 متری بخرد.

50 سال انتظار برای خانه 50 متری

محمود اولاد، کارشناس مسکن در گفت و گو با خبر آنلاین در جواب به این سوال که آیا فروش متری مسکن می تواند مردم را صاحب خانه کند ، بیان کرد این طرح مثل مسکن جوانان می ماند که می گفتند 15 سال کم کم پول بگذارید و بعد از 15 سال ما به شما وام می دهیم. اما به حدی تورم مسکن زیاد بود که بعد از 15سال عملا این پول به هیچ دردی نمی خورد و این طرح شکست خورد.

به گفته این کارشناس، هم اکنون قیمت یک متر خانه به طور میانگین در تهران 50میلیون تومان است. از طرفی مردم سالانه یک متر هم پس انداز ندارند که 50 میلیون تومان جمع کنند و بعد 50 سال، خریدشان به 50متر برسد که بتوانند خانه بخرند.

حداقل حقوق کارگران در سال جاری 5 میلیون و 400 هزار تومان است. در محاسبات اقتصادی، اصولا یک سوم در آمد ماهانه افراد برای خرید مسکن پس انداز می شود. یعنی افراد در بهترین حالت یک میلیون و 800هزار تومان توان پس انداز دارند که چنین پس اندازی در سال به 22 میلیون تومان می رسد که کفاف خرید نیم متر مسکن را هم در پایتخت به کسی نمی دهد.

نکته جالب اینکه کل در آمد یکسال کارگران 65 میلیون تومان است و اگر آنها کل این درآمد را هم پس انداز کنند، سالی یک متر خانه در توان دارند که بخرند و باز هم برای خرید یک خانه 50 متری 50 سال طول می کشد.

بر این پایه و اساس این کارشناس می گوید طرح فروش متری مسکن هم نمی تواند مشکل را حل کند.

اولاد می گوید: اگر شخصی آن قدر پس انداز دارد که سالانه بتواند معادل 5 متر خانه بخرد و بعد 10 سال در حدود 50 متر خانه شود و با یک تسهیلات، بتواند یک خانه 70 متری بخرد، در مقابل این، نکته مهم اینجاست که شخصی که سالانه بتواند پول 5 متر خانه را تامین کند، یعنی سالی 200 میلیون تومان پس انداز داشته باشد، این چنین اشخاصی با چنین پس اندازی اصولاً راه های دیگری برای مسکن دار شدن خود پیدا خواهد کرد.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support