مسکن ملی باز هم گران شد | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

مسکن ملی باز هم گران شد

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16816 بازدید
مسکن ملی باز هم گران شد

به گزارش ملکیتا، آخرای دولت دوازدهم مجلس قانونی تصویب کرد که در آن دولت وظیفه داشت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند. فعالان بخش خصوصی بر این باورند عدد و رقمی که در سال قبل و در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اعلام شد برای این بود که هنوز شرایط ساخت مشخص نبود اما در ماه پایانی سال قبل این رقم به پنج میلیون تومان و هم اکنون به حداقل 6.5 میلیون رسیده است.

در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن کلید خورد و در آن زمان اعلام شد قیمت هر متر مربع مسکن با احتساب زمین رایگان 4.5 میلیون تومان است که البته ممکن است خدمات زیربنایی و روبنایی به آن اضافه شود و کمی این قیمت افزایش یابد اما در روزهای قبل پیمانکاران قسمت خصوصی گفتند: هزینه ساخت هر مترمربع در برنامه نهضت ملی مسکن  حداقل 6.5میلیون تومان است. فعالان بخش خصوصی بر  این باورند رقمی که در سال قبل و در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اعلام شد برای این بود که هنوز شرایط ساخت مشخص نبود اما در ماه پایانی سال قبل این رقم به پنج میلیون تومان و هم اکنون به حداقل 6.5 میلیون تومان رسیده است.

زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد طرح نهضت ملی مسکن کلید خورد که بعضی کارشناسان بیان کردند برنامه دولت سیزدهم تفاوتی با طرح دولت دوازدهم نداشت و به جای نهضت ملی مسکن، برنامه ملی مسکن استفاده می شود. رئیس جمهور در شعار انتخاباتی خود ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را وعده داد و زمانی که رستم قاسمی سکان وزارت راه و شهرسازی را در دست خود گرفت گفت: این وعده اجرایی خواهد شد.یک سال که از عمر دولت گذشت همه توقع اعلام وضعیت نهضت ملی مسکن را داشتند که وزیر راه و شهرسازی بیان کرد قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود اما در چهار سال این وعده محقق خواهد شد. همچنین گفت بعضی دستگاه های دولتی که قرار بود زمین رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند همکاری نکردند و دلیل تأخیر، همین موضوع بوده است.

ارز و فولاد و گران شدن آن 

یکی از محرک های رونق اقتصادی ساخت مسکن است. بر اساس آمارهای موجود حدود یک میلیون شغل با رونق ساخت وساز ایجاد می شود اما هنوز واحد مسکونی با این نام افتتاح نشده است. بعضی پیمانکاران می گویند قیمت مسکن با آنچه دولت اعلام کرده تفاوت حداقل دئ میلیون تومانی دارد  6.5میلیون تومان تمام می شود. فرشید پور حاجت دبیر کانون انبوه سازان مسکن ایران در مورد قیمت تمام شده مسکن گفت:قیمت 6.5 میلیون تومان بدون در نظر گرفتن خدمات زیربنایی،روبنایی،انشعابات، فنی مهندسی و پروژه اجرایی است.او تأکید کرد: از زمانی که افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده برخی محصولات مانند فولاد نیز گران شده است.از آنجا که 25 درصد مصالح ساختمانی را فولاد تشکیل می دهد رشد قیمت محصولات فولادی در نرخ تمام شده تأثیر دارد.

گرانی مواد اولیه تولید داخل

برای برنامه ربزی ساخت مسکن وزارتخانه های راه و شهرسازی،نفت، اقتصاد،صنعت ، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور درگیر هستند. مصالح ساختمانی وزنجیر ه فولاد زیر نظر وزارت صمت فعالیت دارد و قیمت گذاری محصولاتی مانند پنجره های دو جداره و پلاستوفوم (یولونیت های سقفی) مواد اولیه شان  زیر نظر وزارت نفت قرار دارد و سازمان برنامه و بودجه هم باید بودجه عمرانی را در نظر بگیرد. نوسان در هر کدام متغییرها یی که وجود دارد ممکن است بر قیمت تمام شده مسکن تأثیر بگذارد. پورحاجت دبیر کانون سراسری می گوید کارگاه های تولیدکننده پاستوفوم در سه هفته قبل گفت: با کمبود مواد پتروشیمی مواجه هستند و ممکن نیست این محصول تولید شود و مشخص نیست چرا مواد اولیه به کارگاه نمی رسد. این محصول در گذشته هر متر مربع 130هزار تومان قیمت داشت که اکنون به بیش از 400هزار تومان رسیده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران این چنین اعلام کرد در و پنجره های دو جداره نیز با مشکل تولید روبه رو شدند و زیاد شدن قیمت این محصولات در نرخ تمام شده تأثیر مستقیم دارد. او از وزارت نفت خواست به موضوع تأمین مواد اولیه ورود کند تا ساخت و ساز در فصل پاییز و زمستان دچار بی حرکتی نشود.

پورحاجت گفت: به جای این که فعالان بخش خصوص نقد کننده وضعیت باشند اکنون مقامات دولت و مجلس پشت تریبون هایی که در اختیار دارند نقد می کنند. اکنون 10درصد از رقم 4.5 میلیون تومانی که برای هر متر مربع ساخت مسکن اعلام شده را پلاستوفوم نشکیل می دهد و بعید با این قیمت مسکنی ساخت شود. زمانی که این قیمت 4.5 میلیون تومان اعلام شد پلاستوفوم هر متر مربعی 130 هزار تومان بود. این در صورتی است که مواد اولیه این مواد در داخل کشور تولید می شود. نوسان قیمت ارز هم بر قیمت فولاد اثر گذاشته و این دو عامل باعث گرانی ساخت مسکن شده اند. البته گرانی محصولات فولادی در حالی اتفاق افتاده که تقاضای آن در بورس کالا به شدت کم شده و رکود تورمی در معاملات این محصول مشاهده می شود. رکود تورمی به این معنا که تقاضا برای کالا نیست اما هر روز گرانتر می شود.

 حمایت از خانوارهای کم درآمد ولزوم آن

باید توجه داشت زیاد شدن قیمت ساخت مسکن برای اقشاری است که خانه ای ندارند و امیدوار بودند با این روش و مبلغ اندکی که در اختیار دارند دارای سرپناهی خواهند شد. با این که شنیده می شود ممکن است رقم تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن زیاد بشود ولی بعضی خانوارها توانایی پرداخت اقساط با ارقام بالاتر ندارند.از طرفی دیگر زیاد شدن نرخ تورم ،قیمت کالاها و خدمات را گرانتر می کند و ممکن است دوباره دولت از هدفکگذاری خود دور شود.بر پایه ی نظر کارشناسان وزیر راه و شهرسازی باید همه دغدغه خود را بر ساخت مسکن بگذارد که این در عملکرد رستم قاسمی دیده نمی شود.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support