آیا گرانی مصالح املاک نوساز را راکد کرد؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

آیا گرانی مصالح املاک نوساز را راکد کرد؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 19652 بازدید
آیا گرانی مصالح املاک نوساز را راکد کرد؟

به گزارش ملکیتا، بهار سال جاری تورم مصالح ساختمانی در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 43.4 درصد اعلام شد. بیشترین میزان رشد نیز به گروه سیمان، بتن،شن و ماسه با 55.8 درصد مرتبط بود. تورم مصالح در مقایسه با فصل قبل یعنی زمستان 1400 نیز معادل 7.9 درصد رشد کرد.

اثر رشد قیمت نهاده های ساختمانی به شکل ایجاد شکاف قیمتی بین واحدهای نوساز و واحد های با عمر بنای سه سال به بالا بروز کرده است. تحقیق ها نشان می دهد قیمت واحدهای کلیدنخورده که در امسال تکمیل شده به طور واضح بیش تر از آپارتمان هایی است که تا قبل از سال 1398وارد بازار مسکن شده اند.

بازار مصالح ساختمانی طبق معمول با مقداری اندکی تفاوت از تورم نقطه به نقطه پیروی می کند. مهرماه سال جاری قیمت تورم نقطه به نقطه 48.6 درصد بود. اگر قیمت نهاده های ساختمانی نیز به همین ترتیب دچار رشد شده باشد، قیمت ساخت افزایش می یابد. این در صورتی است که تورم سالانه بازار مسکن شهر تهران 38 درصد اعلام شده است.

با توجه به وقفه و کسادی حاکم بر بازار مسکن در حال حاضر قیمت مسکن دچار عقب ماندگی در مقایسه با تورم عمومی شده است. اینک می توان با قیمت هایی به مراتب پایین تر از قیمت ساخت، آپارتمان هایی با عمر بنای بالای سه سال خریداری کرد.این در صورتی است که سهم فروش آپارتمانهای نوساز از خرید و فروش ها به پایین ترین میزان در هشت سال گذشته رسیده است.

مهرماه امسال واحد های با عمر بنای کمتر از پنج سال 28.6 درصد از کل خرید و فروش ها ی مسکن پایتخت را به خود اختصاص د ادند که کاهش 14 درصدی را در مقایسه با مهرماه 1400نشان می دهد.سهم آپارتمانهای کمتر از پنج سال سن در شرایطی به 28.6 درصد رسیده که سال 1393 این واحدها 58 درصد از قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص می دادند. در واقع خرید و فروش آپارتمان ها ی نوساز در مقایسه با هشت سال قبل 50 درصد کمتر شده است.

رشد سنگین قیمت آپارتمان های نوساز و ایجاد کسادی در این بخش منجر به کم شدن ساخت و ساز شده است.آمار و ارقام بهار امسال از افت 48 درصدی ساخت و ساز در تهران نسبت به سال قبل بیان می کند. در کل کشور نیز تولید مسکن حدود 13 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش نشان می دهد. همزمان با سقوط تولید مسکن، خرید و فروش های واحدهای نوساز کم تر شده که عوامل گوناگونی از جمله جهش قیمت مسکن و کسادی معاملات در این مسئله تأثیرگذار است.

در بهار 1401 برای تعداد 5945 واحد مسکونی در شهر تهران پروانه صادر شده که 48.4 درصد نسبت به فصل گذشته و 46.1 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد.

بهار سال جاری در کل نقاط شهری کشور نیز تعداد 90 هزار و 290 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان پیش بینی شده که در مقایسه با زمستان و بهار سال قبل به ترتیب 21.8 و 12.7 درصد کاهش نشان می دهد.

کارشناسان دلایل گوناگونی را برای افت ساخت وساز، همزمان با یکی از بزرگترین پروژه های دولتی مسکن عنوان می کنند که از جمله آن می توان به تورم مصالح ساختمانی، کسادی خرید و فروش ملکی ناشی از جهش قیمت مسکن،کاهش توان خرید تقاضاکنندگان و انتظار برای تزریق واحدهای جدید دولتی به بازار مسکن اشاره کرد.

هر متر مسکن در تهران 43.7 میلیون تومان

رویه ی کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه سال جاری شروع شده بود، بر پایه ی گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در این ماه به 43.7 میلیون تومان در هر متر مربع رسید که با مقایسه با ماه گذشته 1.2 درصد و نسبت به ماه مشابه قبل 38.2 درصد رشد نشان می دهد. این چنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را 46.4 میلیون و متوسط حسابی آن را  44.3 میلیون تومان اعلام کرد. تعداد خرید و فروش ها بر پایه ی گزارش بانک مرکزی 5.4 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب 10.2 و یک درصد کاهش یافته است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support