جدیدترین اخبار املاک و بررسی قیمت های بازار مسکن | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

جدیدترین اخبار املاک و بررسی قیمت های بازار مسکن

دانستنی های املاک

نویسنده:کارشناس محتوا درملکیتا

5 ماه پیش 16305 بازدید
جدیدترین اخبار املاک و بررسی قیمت های بازار مسکن

در سال های اخیر شاهد نوسانات قیمت در بازار املاک بوده ایم که هر بار این نوسانات مردم را شوکه کرده اند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افرادی که در زمینه خرید و فروش املاک در حال فعالیت هستند، نیاز به اطلاع از جدیدترین اخبار املاک داشته باشند. در حال حاضر، مجلس و دولت آقای رئیسی در حال تلاش برای تغییر شرایط مسکن در شهرهای مختلف هستند. به همین خاطر هر روز طرح های بسیار متنوعی از سوی دولت و مجلس روی کار می آیند که باعث به وجود آمدن اخبار جدید املاک شده اند. با ما همراه باشید تا با آخرین و جدیدترین اخبار املاک در ایران آشنا شوید.

جدیدترین اخبار املاک و بررسی قیمت های بازار مسکن

جدیدترین اخبار املاک؛ در بازار املاک چه خبر است؟

در سال های اخیر به دلیل نرخ تورم، نوسانات قیمت ارز و همچنین شرایط سیاسی جامعه و تحریم ها، شاهد نوسانات قیمت در بازار مسکن بوده ایم. این موضوع باعث شد تا جدیدترین اخبار املاک همواره پیرامون قیمت ملک و دلیل بالا و پایین رفتن آن باشند. دولت جدید آقای رئیسی نیز با تلاش برای کاهش قیمت ها، سعی کرده است که خدمات خوبی را در این زمینه به مردم ارائه کند. به ویژه اینکه بسیاری از اقدامات مربوط به مسکن در این دولت به صورت اینترنتی انجام می شوند.

بازار املاک در ایران یکی از پرخبرترین حوزه ها است. هر روز دولت و مجلس ایده های جدیدی را برای فروش بهتر مسکن، ارائه خدمات به افرادی که تا به امروز هیچ ملکی نداشته اند و ... داده می شوند که هر کدام باعث ایجاد شوک در بازار مسکن خواهند شد. در ادامه همراه ما باشید تا با جدیدترین اخبار املاک آشنا شوید.

جدیدترین اخبار املاک

مستأجران املاک دیگر نیازی به مراجعه به بنگاه ها و آژانس های املاک ندارند

بر اساس اعلام سخنگوی دولت، با روی کار آمدن سامانه جدید وزارت راه و شهرسازی دیگر مستاجران املاک نیازی به مراجعه به بنگاه ها و آژانس های معاملات املاک را ندارند. در این سامانه اجاره مسکن به صورت رایگان ثبت می شود. طبق گفته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، یکی از اقدامات اصلی دولت در حوزه مسکن ساماندهی وضعیت مسکن بوده است. در بخشنامه شورای عالی مسکن، سقف 20 الی 25 درصد برای افزایش اجاره بها مسکن در سال جدید تصویب شده است.

دومین اقدام دولت آقای رئیسی برای ساماندهی به بازار مسکن، اجرای قانون اخذ مالیات برای خانه های خالی بوده است. البته این قانون هنوز روی روال نیفتاده و طبق گفته سخنگوی دولت در آینده ای نزدیک به یک رویه برای بازار املاک تبدیل خواهد شد.

یکی از اقدامات خوب دولت آقای رئیسی روی کار آمدن سامانه جدید وزارت راه و شهرسازی در خصوص ثبت رایگان اجاره مسکن است. با این سامانه دیگر موجران و مستاجران نیازی به مراجعه به بنگاه های معاملاتی نخواهند داشت. این موضوع می تواند هزینه های ناشی از معاملات رهن واجاره را کاهش دهد.

اجباری شدن ثبت مدت زمان و مبلغ اجاره املاک در سامانه

به تازگی در مجلس قانون اجباری شدن ثبت مدت زمان و مبلغ اجاره املاک در سامانه، تصویب شده است. بنابراین، تمامی قراردادهای مربوط به اجاره، مدت زمان و مبلغ اجاره باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد یا معاملات املاک و مستغلات ثبت گردد. پس از اینکه مراحل مربوط به ثبت مدت زمان و مبلغ اجاره املاک در سامانه انجام شد، موجر و مستاجر باید پس از اطمینان یافتن از ثبت صحیح معامله در سامانه، کد رهگیری را از سامانه دریافت کنند.

بنابراین، طبق اطلاعیه جدید مجلس شورای اسلامی، تمامی موجرات املاک مکلف هستند که قراردادهای اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و یا سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.

جدیدترین اخبار مسکن

زمین‌ های بایر مشمول مالیات می شوند

هدف مجلس شورای اسلامی از روی کار آوردن طرح های مختلف، ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن بوده است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این مورد بیان کرده است که طرح ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن، نیاز به اطلاعات مکانی افراد دارد. بنابراین، لازم است که سامانه این اطلاعات را از طریق سامانه ثبت املاک دریافت کند. طبق گفته مجلس، زمین های بایر نیز مشمول مالیات خواهند شد.

در جدیدترین اخبار املاک مجلس شورای اسلامی روی طرح مالیات بر زمین های بایر تاکید شده است. به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، طرح مالیات بر زمین های بایر پیش بینی شده و به شهرداری ها برای تشخیص و شناسایی زمین های خالی در شهرها اجازه داده شده است. شهرداری ها می توانند زمین های خالی را به مراجع مالیاتی معرفی کنند. مالکان این زمین ها می بایست عوارض پیش بینی شده ای را به شهرداری ها پرداخت کنند که این عوارض برای توسعه حمل و نقل شهری، هزینه خواهند شد. با این سیاست و طرح بازار املاک تنظیم خواهند شد.

در نظر گرفتن تسهیلات برای موجران

اگرچه در جدیدترین اخبار املاک طرح های سخت گیرانه ای را در حوزه املاک مشاهده می کنیم، اما مجلس شورای اسلامی سعی کرده که برای موجران نیز طرح هایی را در نظر بگیرد که باعث تشویق آن ها شود. در آخرین طرح های مجلس شورای اسلامی بیان شده که اگر فرد موجر قرارداد اجاره 2 تا 3 ساله با یک مستاجر ببندد یا اینکه این قرارداد را تمدید کند، می تواند از تسهیلات خاصی بهره مند شود.

همچنین، موجرانی که خانه های خودشان را به خانواده های دارای 2 تا 3 فرزند اجاره می دهند، از تسهیلات خاصی بهره مند خواهند شد. این طرح مسکن باعث تشویق موجران برای اجاره دادن املاک با قیمت مناسب و شرایط عالی می شود. با این حال امید است که این تسهیلات به طور دقیق شفاف سازی شوند تا بازار رهن و اجاره ملک کمی آرام شود.

زمین‌ های بایر مشمول مالیات می شوند

ساماندهی بازار مسکن با نقشه جدید مجلس برای مشاوران املاک

طبق اعلام عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بر اساس طرح ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن، برای ارائه خدمات به افراد با اطلاعات مکانی نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه ثبت املاک است. در واقع زمانی افراد می توانند از خدمات مختلف که نیازمند اطلاعات مکانی هستند، استفاده کنند که اطلاعات مکانی ملک آن ها را در سامانه ثبت املاک ثبت شده باشد. یکی دیگر از جدیدترین اخبار املاک در سال جدید این است که زمین های بایر نیز مشمول مالیات می شوند. 

آقای اقبال شاکری با تصریح دلیل روی کار آمدن سامانه هایی نظیر سامانه ثبت املاک، خاطرنشان کرد که این سامانه ها با هدف ساماندهی به شرایط مسکن و بازار املاک روی کار آمده اند. محور اصلی طرح های موجود، مدیریت و کنترل عوامل اصلی است که بر بازار مسکن تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل، قیمت خود ملک است که در گذشته بدون هیچ پایه و اساسی تعیین می شود. اما در حال حاضر با وجود سامانه های مختلف، قیمت گذاری به صورت منطقی انجام می شود.

طبق اعلام مجلس شورای اسلامی، اگر فردی نیاز به دریافت خدمات از طریق سایت های اینترنتی داشته باشد، دیگر آدرس به صورت دستی وارد نخواهد شد. آدرس فرد از طریق سامانه املاک گرفته می شود. بنابراین، اگر فردی در سامانه املاک ثبت نام نکرده باشد، دیگر آدرس به صورت دستی از فرد قبول نخواهد شد. این طرح برای تشویق کردن مردم جهت ثبت املاک در سامانه روی کار آمده است.

بازار مسکن سکته کرد

در روزهای اول ماه خرداد شاهد تغییرات زیادی در بازار مسکن بودیم. به طوری که در جدیدترین اخبار املاک، بسیار اخبار مختلف در حوزه تغییرات معنادار قیمت ملک را مشاهده کردیم. نظرات در مورد سکته بازار املاک و تغییرات معنادار قیمت بسیار متفاوت بوده است. با این حال نبض قیمت بازار مسکن پایتخت ناشی از حجم تقاضای سرمایه ای است که ماه های ابتدایی سال کاهش پیدا کرده است.  

در برخی از مناطق نیمه شمالی تهران، فایل های مختلف فروش ماندگار شده اند. این موضوع باعث شده تا مالکان فایل ها برای جلوگیری از خسارت های احتمالی، قیمت های پیشنهادی خودشان را در بازار املاک پایین آوردند. در نهایت در حال حاضر شاهد کاهش 10 درصدی قیمت ملک در بازار کشور ایران به ویژه تهران هستیم.

راز ریزش قیمت ها در بازار مسکن چیست؟

در جدیدترین اخبار املاک در مورد ریزش قیمت های بازار مسکن موارد بسیار زیادی را می خوانیم. هر کدام از اقتصاددان ها نظرات متفاوتی را برای ریزش قیمت در بازار مسکن دارند. اگرچه کاهش 10 درصدی قیمت ملک در بازار تهران، باعث شده تا بسیاری از مردم به دلیل این افت قیمت توجه نداشته باشند. اما نگرانی از حباب بودن این شرایط قیمت بازار مسکن، باعث شده تا بسیاری از اقتصاددان ها در مورد راز ریزش قیمت در بازار مسکن نظریه های مختلفی بدهند.

 

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!
 

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!
 

طبق بررسی های انجام شده، مشخص شده که وضعیت بازار معاملات مسکن در شهر تهران در روزهای اخیر رو به پیشرفت امیدوارکننده ای بوده است. نتایج تحقیقات نشان می دهند که پس از گذشت دوره افزایش قیمت بازار مسکن، حالا شاهد یک تغییر رفتار در قیمت ها هستیم. اما اینکه این تغییر رفتار در قیمت بازار مسکن در تهران ناشی از چیست، سوال بسیاری از اقتصاددان ها است.

یکی از عواملی که باعث شده تا قیمت ملک در تهران کاهی شود، پایین آمدن تقاضای خرید است. در واقع دیگر واحدهای مسکونی مانند گذشته به وفور به فروش نمی روند. همین موضوع باعث پایین آمدن سطح قیمت های پیشنهادی توسط فروشندگان شده است. بنابراین، اگرچه تقاضای فروش ملک در تهران افزایش پیدا کرده است، اما با کاهش تقاضای خرید قیمت خانه ها و املاک رو به کاهش رفته اند. طبق اعلام بسیاری از واسطه های معاملاتی مسکن، حتی مراجعه روزانه مشتریان برای خرید ملک در برخی از بنگاه ها به صفر رسیده است.

البته عامل دیگری که باعث شوک قیمت کاهشی در بازار مسکن تهران شده است، «ثابت شدن قیمت دلار» می باشد. اگرچه در چندین ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار شاهد تغییر قیمت و نوسانات شدیدی در بازار املاک بودیم. اما به لطف ثبات قیمت دلار، می توان به آینده بازار املاک و قیمت ها بیشتر امیدوار بود.

تحولات مرتبط با موضوع برجام و مذاکرات برجامی نیز می توانند عاملی برای کاهش قیمت مسکن در تهران باشند. با توجه به اینکه تورم ناشی از ریسک های غیر اقتصادی در سال های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است، بسیاری از خریداران ترجیح می دهند که در موقعیت های خاص اقدام به خرید ملک کنند. در چنین شرایطی که قیمت ملک رو به کاهش است، می توان با کمترین دغدغه و هزینه مراحل خرید ملک را انجام داد. البته شوک قیمت بازار مسکن به دلیل طرح هایی که توسط مجلس شورای اسلامی و دولت روی کار می آیند نیز هست.

بازار املاک برای خریداران بهشت شده است؟

اگرچه از ابتدای خرداد ماه سال 1402 شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن بوده ایم؛ اما هنوز هم شوک بالا رفتن قیمت مسکن احساس می شود. برای متقاضیان خرید مسکن تنها شرایطی ایده آل است که قیمت املاک به ثبات رسیده باشد و شاهد بالا یا پایین رفتن قیمت ها نباشیم. در حال حاضر دامنه انتخاب متقاضیان خرید مسکن در بازار بسیار کاهش پیدا کرده است. البته در خرداد 1402 نسبت به فروردین و اردیبهشت، شاهد بالا رفتن تعداد فروشنده های واقعی در بازار مسکن به ویژه در تهران بوده ایم. اما این افزایش افزایش هنوز وضعیت و شرایط بازار مسکن تهران را به حالت ایده آل تبدیل نکرده است.

در حال حاضر قیمت مسکن در بازار پایین آمده است. این موضوع دلیل افزایش تعداد فروشندگان ملک بوده است. اما هنوز به دلیل محدود بودن گزینه های خرید ملک، خریداران نمی توانند از میان گزینه های محدود، ملک مورد نظر خود را پیدا کنند. در واقع ثبات قیمت بازار مسکن باید به همراه افزایش گزینه های خرید ملک اتفاق بیفتد.

ساماندهی بازار مسکن

پایین آمدن حجم معاملات مسکن در بهار 1402 نسبت به بهار 1401

اگرچه در جدیدترین اخبار املاک شاهد پایین آمدن قیمت ملک در پایتخت حتی در برخی از مناطق به اندازه 10 درصد بوده ایم؛ اما هنوز هم قیمت ملک در بازار کشور ایران آنقدر بالاست که بسیاری از مردم قادر به خرید آن ها نیستند. دلیل بالا رفتن قیمت خرید ملک، بالا رفتن قیمت دلار، شرایط سیاسی جامعه و کاهش تعداد فایل های عرضه شده در بازار املاک در تهران بود. اما در حال حاضر و در ماه خرداد 1402، شاهد پایین آمدن قیمت خرید ملک بوده ایم. این موضوع باعث شده تا امید بازار مسکن برای به ثبات رسیدن افزایش پیدا کند.

ممکن است در برخی از محله های شهر تهران میزان عرضه مسکن قابل قبول باشد. اما واقعیت ها نشان می دهند که هنوز هم در محله های یک منطقه، تعداد فایل های پیشنهادی محدود هستند. یعنی متقاضیان خرید مسکن دامنه انتخاب زیادی بر اساس بودجه ای که دارند، نخواهد داشت. آمار رسمی که از معاملات مسکن در بهار 1402 ثبت شده است، نشان می دهد که حتی با وجود پیشرفت فروش خانه در خرداد ماه 1402، حجم معاملات مسکن در بهار 1402 نسبت به بهار 1401 پایین آمده است.

 

دستور ویژه رئیس جمهور درباره متقاضیان طرح ملی مسکن

طبق آخرین و جدیدترین اخبار املاک در مورد نهضت ملی مسکن، رئیس جمهور تاکید کرده است که واجدین شرایط این طرح به دلیل اینکه نمی توانند از پس پرداخت هزینه ها بر بیایند، از طرح خارج نشوند. طبق دستور رئیس جمهور، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های ذیربط مامور شده اند تا شرایط خاصی را به وجود آورند که افراد نیازمند ملک بتوانند از پس پرداخت هزینه ها بر بیایند.

بنابراین، یک نور امیدی برای متقاضیان طرح ملی مسکن به وجود آمده است که بتوانند با شرایط جدیدی خانه های خود را خریداری نمایند. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که متقاضیان این طرح چگونه می توانند از طریق این تسهیلات خانه دار شوند. ولی طبق دستور رئیس جمهور توصیه می شود که افراد به دلیل عدم داشتن تمکن مالی از این طرح خارج نشوند.

نگرانی وام مسکن برای مردم و دستور ویژه رئیس جمهور

درجدیدترین اخبار املاک در رسانه های مختلف شاهد آن بودیم که بسیاری از کارمندان بانک بدون اینکه شرایط لازم را داشته باشند، اقدام به دریافت وام مسکن می کنند. در این زمان است که سر مردم برای دریافت وام بی کلاه می ماند. حتی بسیاری از مردم به دلیل عدم دریافت وام در موعد مشخص، از خانه دار شدن منصرف شده اند. این موضوع باعث شد تا در آخرین بیانیه، رئیس جمهور به این شرایط واکنش نشان دهد.

طبق گفته آقای رئیسی نظام بانکداری باید آنقدر عادلانه باشد تا میان مردم عادی و کارمندان بانک تفاوتی به وجود نیاید. تمامی ضوابط و قوانین باید عادلانه باشند تا این احساس در میان جامعه به وجود نیاید که هر کس به خزانه بانک نزدیک تر باشد، می تواند راحت تر و بیشتر از منابع بانک بهره ببرد. طبق گفته رئیس جمهور، دولت جدید با هر گونه تبعیض و ناعدالتی مخالف است. بنابراین، نگرانی وام مسکن برای مردم عادی برای رئیس جمهور و دولت آن پذیرفته نیست

 

بر همین اساس رئیس جمهور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مامور کرده است تا شرایط و قوانین وام مسکن به صورت دقیق بازبینی شوند. طبق دستور رئیس جمهور، باید وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی آیین نامه هایی که نشان می دهند کارکنان بانک ها می توانند تسهیلات ویژه و غیرمتعارف را دریافت کنند، بررسی نمایند. در صورتی که قوانین خاصی در این مورد وجود دارد، به گفته رئیس جمهور باید اصلاح شوند و در نهایت در مورد این موضوع به مردم اطلاع رسانی گردد.

 

 

 

 

همراهان همیشگی ملکیتاآیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته های شما اضافه کرد؟

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support