مالیات خانه های خالی برابر با قیمت یک خانه شد. | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

مالیات خانه های خالی برابر با قیمت یک خانه شد.

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16458 بازدید
مالیات خانه های خالی برابر با قیمت یک خانه شد.

به گزارش ملکیتا، دریافت مالیات از خانه های خالی نسبت به شش ماه اول امسال شش برابر شد.

آخرین آمار در مورد مالیات وصل شده از منابع گوناگون نشان می دهد که میزان مالیات دریافتی از مالکان خانه های خالی در هشت ماه امسال نسبت به هفت ماه سال جاری خیلی زیاد نشده است اما نسبت به شش ماه اول سال 1401 حدود سه برابر شده است.

هر چند طبق آخرین اطلاعات شناسایی خانه های خالی که بر پایه قانون مالیات خانه های خالی مصوب آذرماه سال قبل، مشمول مالیات شده اند (اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100هزار نفر بیش از 120روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،ماهانه مشمول مالیات می شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور ، ماهانه مشمول مالیات می شود و به ازای هر ماه بیش از زمان ذکر شده، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه خواهد شد. )

موفقیت آمیز نبوده است، اما همچنان این خانه ها یکی از منابع درآمدی مالیاتی دولت محسوب می شوند.

وظیفه شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن ها به عنوان خانه خالی به سازمان امر مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.

به نظر می رسد این روش موفقیت آمیز نبوده است و داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز اخیراً اعلام کرده است با خود اظهاری نمی توان خانه های خالی را شناسایی کرد.

طبق بیانات او ، تا الان 520هزار رکود خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شد که از این اندازه 216 اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است.

در هر حال این خانه ها همچنان یکی از پایه های درآمدی دولت محسوب می شوند. به گونه ای که درآمد حاصل از مالیات بر واحد مسکونی خالی از سکنه در شش ماه اول امسال 485 میلیون تومان بوده که در هفت ماه سال جاری به یک میلیارد و 420میلیون تومان رسید.

آمار هشت ماهه نیز نشان میدهد که میزان مالیات دریافتی از این خانه ها به یک میلیارد و 438 میلیون تومان رسیده است .

مالیات بر خانه های خالی کارساز نبود

محمدرضا رضایی کوچی گفت :این که برای گرفتن مالیات از خانه های خالی سامانه ای تعریف و خانه ها شناسایی شد ، او ذکر کرد جدای مواردی از جمله برق،آب و تلفن  وزارت رااه و شهرسازی برای شناسایی خانه های خالی بررسی هاییانجام داد. 

او ادامه داد: سپس روی این  ها راستی آزمایی صورت گرفته و به مالکان پیامک ارسال کردند مبنی بر این که واحد مسکونی شما، خالی از سکنه بوده و مشمول مالیات می شوید، و در غیر اینصورت مستندات مرتبط به خالی نبودن را  ارائه کنید.

او گفت: از یک میلیون خانه خالی که پیش تر شناسایی شده بود 600هزار واحد برای پرد اخت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که شاید در این 600هزار واحد درصدی هم که زیاد هم مورد توجه نیست، اشتباه صورت گرفته باشد،

افزود: این ظرفیت وجود دارد که دوبار ه به مجموعه وزارت راه و شهرسازی چه مکتوب چه رصد فضای مجازی موضوع را ارتباط دهند و آنها اعتراض مالکان را در سامانه بررسی و راستی آزمایی کنند و اگر غیر از این باشد ، اصلاحیه های لازم انجام شود.

رضایی گفت: در مواقعی هم ممکن است برای مالک قبض مالیاتی صادر شده باشد، در این مواقع مالک می تواند برای پیگیری اعتراضات خود به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کند چون «تشخیص» با این وزارتخانه است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support