افزایش 41درصدی اجاره بها در یک سال | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

افزایش 41درصدی اجاره بها در یک سال

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 18098 بازدید
افزایش 41درصدی اجاره بها در یک سال

به گزارش ملکیتا، یکی از مشکلاتی که گرانی های فعلی را برای مردم به وجود آورده، مشکل زیاد شدن بی اندازه اجاره بهاست. اکنون بر پایه و اساس بعضی از گزارش ها، خانواده ها حدود 70درصد از درآمد خود را به اجاره مسکن اختصاص می دهند. اما چه عواملی بر زیاد شدن قیمت اجاره بها تأثیر دارد.

تحقیقات سالیانه اجاره بها

بر پایه و اساس اعلام مرکز آمار ایران، آذرماه امسال تورم به رقم 48/5 درصد رسیده است. در همین حال آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد وسط قیمت مسکن در آذر ماه سال قبل 32 میلیون و 590هزار تومان بوده در آذرماه سال جاری در رقم 48 میلیون و 73هزار تومان قرار گرفته است.

بنابراین تورم یک ساله مسکن نیز 47/5 درصد تخمین زده می شود. تورم اجاره بها نیز در یک سال قبل همسو با این دو شاخص،41/3 درصد رشد داشته است.

بررسی ماهانه اجاره بها 

تورم عمومی در آبان ماه سال جاری 48/1 درصد بوده که 8 در آذرماه سال جاری همان طور که اشاره شد به 48/5 درصد رسیده است؛ همچنین بر اساس گزارش های ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت وسط قیمت مسکن از 46میلیون و 700 هزار تومان در آبان ماه تا حدود 48 میلیون تومان در آذرماه بیشتر شده است.

بر پایه و اساس این آمار ها تورم مسکن آذرماه نسبت به ماه قبل از آن،2/9 درصدو تورم عمومی 0/8 درصد زیادتر شده است ؛تورم اجاره بها در آذر 2/5 درصد بیشتر شده  است.

ارتباط قیمت مسکن و اجاره بها

بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با ملکیتا در خصوص ارتباط قیمت مسکن و اجاره بها گفت:((طبیعتا وقتی قیمت کالایی زیاد شود تمام متغیرهای وابسته به آن از لحاظ قیمت رشد قیمتی داشته است. عرف بازار به این صورت است که معمولا 15 تا  20درصد از قیمت ملک به صورت رهن آن واحد مسکونی محاسبه می شود.))

او در مورد نحوه محاسبه اجاره بها این چنین توضیح داد :((وقتی قیمت مسکن بیشتر از حد زیاد می شود این اندازه به سمت 15 درصد متمایل می شود. در جایی که مسکن هنوز زیاد نشده است و تعداد تقاضاکنندگان اجاره مسکن زیاد است به سمت 20 درصد می رود. هر 100میلیون تومان رهن سه میلیون تومان اجاره است که تبدیل می شود.))

ستاریان گفت: ((قیمت مسکن بر قیمت اجاره بها تأثیر مستقیم دارد. شرایط دیگری هم وجود دارد که در آن قیمت مسکن بالا می رود و خریداران مجبور به رهن خانه می شوند که این حالت قیمت اجاره بها را زیاد می کند.))

عوامل زیاد شدن اجاره بها 

آمارهای منتشر شده از طرف مرکز امار ایران از تورم عمومی و مقایسه آن با میزان اجاره بهای ماهیانه نشان می دهد همسو با تورم هر ماه قیمت اجاره مسکن زیاد شده است.

همچنین زیاد شدن قیمت مسکن در یک سال قبل یکی از دلایل زیاد شدن اجاره بها بوده است. بنابراین به طور کلی می توان گفت در صورتی که دولت تورم عمومی اقتصاد کشور را مهار نکند،قیمت مسکن و اجاره بها زیاد می شود که نتیجه آن کم شدن روز به روز قدرت مردم برای گرفتن یک سر پناه را به دنبال خواهد داشت.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support