200هزار فقره وام ساخت مسکن به روستاییان تعلق می گیرد | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

200هزار فقره وام ساخت مسکن به روستاییان تعلق می گیرد

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 18732 بازدید
200هزار فقره وام ساخت مسکن به روستاییان تعلق می گیرد

به گزارش ملکیتا به نقل از ایسنا،شاخصه مقاومت مسکن روستایی از هفت درصد در سال 1384به 50 درصد در سال 1400 ارتقا یافته است. با این حال براساس گزارش های میدانی، روش نوسازی روستایی دچار اختلالاتی شده است.

حدود یک سال از تصویب افزایش تسهیلات ساخت مسکن از 100 به 200 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد در دومین نشست شورای عالی مسکن می گذرد ولی هنوز این موضوع اثبات نشده است.مهم ترین موانع به ارایه ندادن تضمین نامه یارانه این تسهیلات از سوی سازمان برنامه و بودجه مرتبط می شود. در هفته های اخیر گرچه پرداخت این تسهیلات در بعضی بانک ها آغاز شده اما سهمیه ی بانک ها  کم است و وام به بیشتر افراد نمی رسد.

برای سرعت بخشیدن و آسان سازی مصوبه تسهیلات مسکن روستایی، وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به تصحیح این مصوبه کرده که اصلاحیه ذکر شده در جلسه مهرماه 1401 هیات وزیران مطرح شد اما به خاطر مخالفت سازمان برنامه و بودجه برای طرح به کمیسیون اقتصادی انتقال داده شد.

روز قبل 245 نماینده مجلس طی نامه ای به رییس جمهور خواهان رفع مشکل پرداخت وام 200میلیون تومانی مسکن روستایی شدند.

هیات وزیران در جلسه 8 آبان 1401 به ریاست آیت الله سید ابراهیم رییسی _ رییس جمهور با هدف برداشتن موانع ساخت مسکن روستایی، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در مورد اصلاح مصوبه مرتبط به پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال 1401 را تصویب کرد.

به سبب اصلاح مصوبه ذکر شده، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال 1401 با رعایت کردن قانون و مقررات ملی ساختمان برای حداقل 200 هزار واحد مسکونی در روستا ها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، وجه 2 میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت 20 سال) تعیین می شود.

وزارت راه و شهرسازی مسئول است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر پایه معیارهای شدت ضریب محرومیت، بالاتر بودن جمعیت نسبی و نسبت خانواده های دچار بد مسکنی، روستاهای مورد هدف را انتخاب و اشخاصی مددجو  کمیته امداد و بهزیستی در اولویت قرار می گیرند و به بانک عامل معرفی می شوند.

شرایط و مقررات استفاده از تسهیلات موضوع این تصویب نامه در سال 1401 عبارتند از:

الف) استفاده نکردن تقاضا کننده از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بازسازی در روستا ها و شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت در سنوات گذشته 

ب) استفاده نکردن تقاضا کننده از امکانات دولتی مرتبط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن فرم ((ج)) از سامانه وزارت راه و شهرسازی)

ج) تقاضا کنندگان شهری در طرح های پشتیبانی مسکن، در صورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از سال 1384، امکان بهره وری از طرح های پشتیبانی مسکن در شهرها را ندارند

د) استفاده از ظرفیت این مقررات برای مردان مجرد با اولویت متأهلین،بدون اشکال است.

این چنین طبق مصوبه دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئول است نسبت به مشخص کردن بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات برنامه ویژه بازسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره ای اقدام کند.

در صورت درخواست تقاضاکننده،بانک عامل سند مالکیت واحد روستایی در حال بازسازی و نوسازی را به عنوان وثیقه و ضمانت از متقاضی می گیرد و تسهیلات دریافت می کند.

بعلاوه، متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات ذکرشده در شورای عالی مسکن 25 آبان 1400نسبت به بستن قرارداد با بانک عامل  اقدام کرده اند، می توانند از تسهیلات متمم تا سقف فردی تسهیلات (200 میلیون تومان) از محل سهمیه سال 1401 ودر قالب تضمین نامه صادره سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده کنند.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support