مسکن ملی در باتلاق هزینه ها | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

مسکن ملی در باتلاق هزینه ها

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 18985 بازدید
مسکن ملی در باتلاق هزینه ها

به گزارش ملکیتا، هزینه ساخت مسکن به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ تازه ترین داده های مرکز آمار حاکی از آن است طی 6 ماهه نخست سال جاری، هزینه کرایه ماشین آلات در قسمت ساختمان سازی از 22 تا 185 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل زیاد شده است. این داده ها حاکی است رشد هزینه کرایه ماشین آلات طی این مدت نسبت به دوره قبل (6ماهه دوم سال قبل) هم از 18تا 155درصد بوده است.

بر اساس داده های مرکز آمار، مقایسه 60قلم مورد آمارگیری، نشان می دهد بیشترین زیاد شدن کرایه ساعتی نسبت به ((دوره گذشته)) با 155.39 درصد مربوط به ((جرثقیل کامیونی دو کابینه حدود 50 تن با راننده)) و کمترین افزایش کرایه ساعتی مرتبط به (( ماشین سواری استیشن چهاردر با راننده )) با 18.33 درصد نسبت به دوره قبل، بوده است.

همچنین مقایسه متوسط کرایه ساعتی در این دوره با ((دوره مشابه سال قبل)) نشان می دهد بیشترین زیاد شدن کرایه ساعتی مربوط به ((تانکر آب پاش 5000 لیتری با راننده)) با 185.27 درصد، و کمترین افزایش کرایه ساعتی مربوط به ((ماشین سواری جیپ، لندرور یا مشابه با راننده)) با 22.14 درصد، نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

مصالح ساختمانی و شوک رشد قیمت آن

در صورتی آمارها حاکی از تحمیل زیاد شدن هزینه حمل ونقل به صنعت ساختمان است که این صنعت از بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی محفوظ نبوده است. تحقیق بازار مصالح ساختمانی حاکی از رشد قیمت ها حتی تا 120درصد طی سال قبل بوده است. هفته قبل هم افزایش قیمت یونولیت سقفی از 70هزار تومان به 400هزار تومان- آن هم تنها طی یک ماه-، خبرساز شده بود.قیمت میلگرد هم از ابتدای نهضت ملی مسکن تا کنون دست کم سه برابر شده است.

در اوج بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز، به تازگی انجمن سیمان هم خواستار زیاد شدن 35 درصدی قیمت محصولات خود شده است.هم اکنون قیمت کیسه های 40تا 50کیلویی سیمان تا 95هزار تومان هم قیمت می خورد و حالا زیاد شدن 35 درصدی قیمت این محصول می تواند شوک تازه ای به صنعت ساخت وساز وارد کند.

گفتنی است سال قبل دولت هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکن ملی را 4 تا  4/5 میلیون تومان تخمین زده بود ولی الان با توجه به زیادشدن هزینه های ساخت، شورای عالی مسکن این رقم را 8میلیون تومان ارزیابی کرده است. عددی که به گفته ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان تهران، ثابت نخواهد ماند.

اکنون با توجه به رویه بسیار کند و آرام ساخت نهضت ملی مسکن در تمامی نقاط تعیین شده، به نظر می رسد دولت نتواند ابر پروژه مسکنی خود را برپایه زمان بندی های اعلام شده به پایان برساند. به ویژه آنکه اکنون با گذشت بیش از یک سال از مصوبه و دستور قانون جهش تولید مسکن، بیشتر پروژه ها در همان مرحله کلنگ زنی باقی مانده اند و بقیه آنها نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای روی زمین نداشته اند. در بعضی مناطق نیز دولت همچنان با چالش تامین زمین رو به رو است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support