افت هیجان موقت بازار مسکن | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

افت هیجان موقت بازار مسکن

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16611 بازدید
افت هیجان موقت بازار مسکن

به گزارش ملکیتا، تابلوی دوم از بازار مسکن پایتخت، کم شدن سرعت رشد ماهیانه قیمت در نهمین ماه امسال را تایید کرد.بر اساس اعلام مرکز آمار در آذرماه 1401متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در پایتخت به 50 میلیون و 447 هزار تومان در هر متر مربع رسیده و به این صورت است که چند روز پیش بانک مرکزی بر پایه روش میانگین حسابی، متوسط قیمت هر متر مسکن در آذرماه سال جاری در شهر تهران را 48میلیون تومان اعلام کرده است.

طبق شاخص مرکز آمار تورم ماهیانه آپارتمان در پایتخت به 4.1 درصد رسیده که کم شدن 0.9 درصدی را در مقایسه با ماه قبل نشان می دهد. بانک مرکزی هم رشد ماهیانه قیمت را 2.9 درصد اعلام کرد که از کم شدن 3.9 درصدی تورم مسکن نسبت به آبان ماه حکایت داشت.

گر چه هر دو آمار مذکور کم شدن شتاب رشد ماهیانه قیمت در آذر ماه 1401 را تایید می کند، تورم نقطه به نقطه و سالیانه دچار زیاد شدن شده است. تورم نقطه به نقطه و سالیانه باعث زیاد شدن است.تورم نقطه به نقطه آپارتمان در تهران به 52.1درصد رسیده که نشان دهنده رشد 2.1 درصدی در مقایسه با آبان ماه است. تورم سالیانه هم رشد 37.1 درصد را نشان می دهد؛ در صورتی که تورم سالیانه آبان ماه 35 درصد بود.

این آمار بیانگر آن است که در صورت ادامه کم شدن سرعت رشد ماهیانه قیمت ها تورم سالیانه و نقطه به نقطه نیز می تواند باعث افت شود. تورم عمومی، رشد نقدینگی و نوسانات قیمت ارز، مهمترین عامل تاثیر گذار بر بازار مسکن است که در صورت کنترل موارد ذکر شده، بازار مسکن آرام خواهد شد.

تورم عمومی از سوی دیگر قیمت نهاده های ساختمانی، هزینه های ساخت مسکن را زیاد کرده است. آخرین آمار مربوط به بهار سال جاری که از طرف بانک مرکزی ارایه شده از رشد 51 درصدی هزینه ساخت مسکن در مقایسه با سال 1400حکایت دارد. بر این پایه بعضی برآوردها نشان می دهد حد وسط قیمت ساخت هر متر خانه ( بدون در نظر گرفتن قیمت زمین) به 8.3میلیون تومان رسیده است. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند در مناطق متوسط و میانی ،حباب قیمت مسکن وجود نداردو آنچه در بازار دیده می شود متاثر از رشد هزینه های ساخت است.

حسن محتشم _ کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط الان بازار گفت: مساله ی مهم در شرایط الان ثبات اقتصادی است. این که بازار ارز قیمت های بیشتر را هم به خود ببیند و روی یک عدد ثابت شود بهتر از این است که در یک فرآیند نوسانی نامعلوم قرار بگیرد چون این ابهامات به تولید و سرمایه گذاری لطمه وارد می کند.

فرشید پورحاجت_ عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان بیان کرد: در شرایط الان اقتصاد کشور و رشد قیمت ها نمی توان انتظار داشت بازار مسکن که عمده فعالیت و تولید در آن توسط بخش خصوصی انجام می شود دچار تورم و زیاد شدن قیمت ها نشود. 

او تاکید کرد: بازیگر اصلی بازار مسکن و یکی از مولفه های مهم در این مورد، عرضه و تقاضایی است که باهم همخوانی ندارد.ما همچنان در کشور با کمبود حدود 5 میلیون مسکن روبه رو هستیم و تداوم این کسری منجر به تداوم تورم در بازار مسکن خواهد شد.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support