نوسان قیمت دلار چه تأثیری بر بازار مسکن می گذارد؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

نوسان قیمت دلار چه تأثیری بر بازار مسکن می گذارد؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 16877 بازدید
نوسان قیمت دلار چه تأثیری بر بازار مسکن می گذارد؟

به گزارش ملکیتا، بازار مسکن در چند سال قبل همراه افزایش قیمت در بازارها را به دنبال داشته است. گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد در ماه های اخیر موازی با زیاد شدن قیمت دلار و رشد تورم کشور، صنعت ساختمان سازی روند صعودی خود را داشته است.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن درباره این روند به ملکیتا گفت: برای بازاری مثل مسکن که بیشتر از 100تا 120 آیتم اقتصاد را در خود دارد و می تواند چرخه اقتصاد را جلو ببرد 10هزار واحد برای خرید و فروش اصلا رقم خوبی نیست.تعداد پروانه ها ی صادر شده ساختمانی نیز در حداقل خود قرار دارد.

او ادامه داد: معامله گران مسکن به گونه ای عقب کشیده اند تا با احتیاط سرمایه گذاری کنند. جدای اینکه این حجم خرید وفروش یک ماه از سال آمار درستی نیست. اما نگرانی در این است که بیش از 80 درصد آن را دوباره کاسبان خریده اند.

غیبی بیان کرد درباره ارتباط بین اقتصاد مسکن با بازار موازی دلار توضیح داد: متاسفانه همیشه با بازار های رقیب از جمله دلار رشد کرده است، ولی وقتی این شاخص های اقتصادی فروکش می کند بازگرداندن قیمت ها در بازار مسکن ممکن نیست و خودش را نگه می دارد تا بازار  و باور کلی اقتصادی به این نتیجه برسد که قیمت ها پایین تر است.

این کارشناس مسکن گفت: من پنج دوره پنج ساله ای را در اقتصاد ایران بررسی کرده ام که بین صفر تا 220درصد زیاد شدن قیمت در بازار مسکن را وجود داشته، در صورتی که قیمت بین صفر تا 11 الی 15کم شده است.

او در این مورد بیان کرد: بنابراین 220 درصدزیاد در بهترین حالت کم شدن قیمت بین 10 تا 15 درصد داشته و برابری زیاد با کم شدن اتفاق نیفتاده است. این اتفاق به علت جریان مدیریت نشده زیاد شدن زیاد شدن قیمت دلار در جامعه بوده که در جایگاه شاخص در کشور نهادینه شده است.

روند دلار و مسکن از مردادماه 1400

در مردادماه 1400طبق آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن 30 میلیون و 970 هزار تومان بوده و دلار مسیر خود در این ماه را با قیمت 27 هزار و 600 تومان پایان داده است.

از این تاریخ تا آبان ماه امسال در تمامی ماه ها دلار و مسکن همسو با هم روندی بالا رونده را تجربه کرده اند؛ در مهرماه 1400اما هر دو بازار کاهشی بوده اند. در آذرماه اما کمی واگرایی میان دو بازار دیده می شود به گونه ای که قیمت دلار کمی کاهش و قیمت مسکن زیاد شده است.

در بهمن ماه 1400 با وجود بازگشت دلار به یک کانال پایین تر قیمت مسکن همچنان روند صعودی خود را ادامه داده و در اردیبهشت 1401 هم همین روال طی شده است.

بازارها با شروع سال جدید در رکود فرو می روند و احتمالا زیاد قابل توجه تقاضا در اردیبهشت با وجودکم شدن قیمت دلار باعث زیاد شدن قیمت مسکن شده است. در بهمن ماه سال قبل نیز روندی مشابه طی شده و زیاد شدن تعداد تقاضا وجه غالبی نسبت به کم شدن دلار داشته و قیمت مسکن به صورت کلی زیادشده است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support