پیش بینی بازار مسکن/شعار و وعده قیمت ملک را کنترل می کند؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

پیش بینی بازار مسکن/شعار و وعده قیمت ملک را کنترل می کند؟

مجله خبری ملکیتا

نویسنده:مجله خبری ملکیتا

1 سال پیش 15135 بازدید
پیش بینی بازار مسکن/شعار و وعده قیمت ملک را کنترل می کند؟

به گزارش ملکیتا، اقتصاد ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و تورم و گرانی هر روز وضعیت بازارهای مالی را در شرایط سخت تری نسبت به قبل قرار می دهد. 

بر اساس آمارهایی که چند روز گذشته مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرد تورم نقطه ای کشور نسبت به دی ماه سال قبل به 51/3 درصد رسیده و نسبت به ماه قبل 2/8 درصد زیاد شده است.

قیمت مسکن نیز در مقایسه با دی ماه سال قبل 39/5 درصد رشد داشته؛ این رقم در بازار اجاره 39/4 درصد را ثبت کرده است.

وضعیت نامناسب بازار مسکن 

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در مورد وضعیت بازار مسکن بیان کرد: به طور کلی شرایط اقتصادی هم اکنون وضعیت خوبی ندارد و طبیعتا مسکن هم با تاثیر از شرایط اقتصاد کلان در شرایط نامناسبی قرار گرفته است.

او ادامه داد:با توجه به تورم ، کم شدن ارزش پول ملی و همچنین زیاد شدن نرخ دلار قیمت مصالح ساختمانی روندی افزایشی دارد؛ به خصوص که در سال جاری با مشکل قطعی گاز و برق روبه رو هستیم این موضوع بر روی قیمت مصالحی مثل سیمان و فولاد تاثیرگذار بوده است. کل این عوامل باعث شده نه تنها نتوان قیمت مسکن را کنترل کرد بلکه احتمال زیاد شدن آن در آینده نیز وجود دارد.

دولت با شعار و وعده مردم را امیدوار می کند

محتشم در مورد اقدامات دولت در این شرایط بیان کرد: دولت در عمل تا الان راهکار ویژه ای پیشنهاد نداده است، بلکه بیشتر با شعار و وعده مردم را امیدوار می کند. حتی واحدهایی که اخیرا اعلام شد تحویل داده شده و یا آماده تحویل است جزو مسکن های نهضت ملی نیستند و چندی از آنها از واحد های مسکن مهر است که از چند سال پیش تحویل داده نشده است.

او در این باره اضافه کرد: قسمتی از این واحدها مربوط به پروژه اقدام ملی است. بر پایه و اساس این طرح گفته شده بود طی دو سال 400 هزار واحد تحویل داده می شود که با گذشت چهار سال به این تعداد نرسیده است.

محتشم بیان کرد: در مورد نهضت ملی مسکن تنها قراردادهایی که بسته شده در حال اجرا است . هنوز واحدی به اتمام نرسیده که به مرحله تحویل برسد.علت آن هم این است که چون قیمت ها با وجود تورم ثابت نیست.
سازنده ها نمی توانند به تعهد خود عمل کنند و انتظار دارند دولت این زیاد شدن قیمت ها را کنترل کند، ولی دولت هم بودجه ای ندارد.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران بیان کرد: تمام این عوامل سبب شده در تولید و عرضه مسکن مشکل وجود داشته باشد، در صورتی که از طرف دیگر تقاضا در بازار مشاهده می شود.

انواع تقاضا در بازار

او در مورد تقاضای موجود در بازار توضیح داد: هم اکنون دو نوع تقاضا در بازار داریم؛ تعدادی تقاضای مصرفی است که به علت قیمت های بالا مصرف کننده واقعی توان ورود به بازار را تا حد زیادی کم شده است.

او ادامه داد: قسمت دیگر، تقاضاهای سرمایه ای است که بیشتر به دلیل گرانی و نااطمینانی در بازار های موازی به وجود آمده است. این تقاضا علی رغم اینکه کاذب است ولی وجود دارد و از آنجا که ارایه کافی برای آن نیست در آخر باعث زیاد شدن قیمت در بازار مسکن می شود.

چشم انداز بازار مسکن

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در مورد چشم انداز خود از مسکن بیان کرد: من آینده خوبی را با توجه به شرایط فعلی برای بازار مسکن نمی بینم. حداقل اینکه ثابت نیست مگر اینکه دولت برای کم کردن ارزش پول ملی فکری کند.

او در ادامه بیان کرد: این در صورتی است که ما در حال ورود با سال بعد هستیم و سال 1402 از هم اکنون سیگنال هایی برای زیاد شدن درصد تورم می دهد که به کل کالاها و مسکن سرایت پیدا می کند.

اگر زیاد شدن تورم با همین وضعیت ادامه پیدا کند در ماه های آینده قیمت مسکن بی رویه زیاد می شود. 

بر پایه و اساس آخرین آمار بانک مرکزی، آذر ماه امسال متوسط قیمت مسکن منطقه یک تهران در هر متر مربع به حدود 100میلیون تومان رسیده است.

این در صورتی است که شرایط ذریافت وام مسکن هر روز سخت تر می شود و هزینه خرید اوراق مسکن زیاد می شود.

برای حل کردن این مشکلات مسکن ناگزیر دولت باید وضعیت این بازار نیازمند زمان بیشتری نسبت به باقی بازارها است.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support