منظور از مصالح هوشمند چیست؟ و معرفی انواع آن | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

منظور از مصالح هوشمند چیست؟ و معرفی انواع آن

مصالح ساختمانی

نویسنده:کارشناسان ملکیتا

8 ماه پیش 49363 بازدید
منظور از مصالح هوشمند چیست؟ و معرفی انواع آن

منظور از مصالح هوشمند چیست؟ و معرفی انواع آن

امروزه شاهد ورود مسیله هوشمندسازی به حوزه های مختلف و به دنبال آن، ایجاد تغییر و تحولات در این حوزه ها هستیم. گوشی هوشمند، خودروی هوشمند و خیلی از لوازم و تجهیزات دیگر نمونه ای از این موارد می باشند. البته این موضوع در رابطه با صنعت و ساز نیز صادق بوده، به گونه ای که تغییر و تحولات زیادی را با توسعه و رشد تکنولوژی و همچنین ظهور مصالح هوشمند در این عرصه مشاهده خواهیم نمود.

از این رو، در صورتی که شما تصمیم بازسازی خانه خود را دارید و یا اینکه می خواهید به خرید آپارتمان بپردازید، اقدام به مطالعه مقاله زیر که توسط ملکیتا به نگارش درآمده، نمایید.

در حال حاضر با رشد خیره کننده و قابل توجه ای در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی مواجه ایم، به طوری که شاهد شتاب و سرعت خیلی بالای آن جهت ایجاد تغییرات هستیم. برای درک این مسیله بهتر است تحولات ایجاد شده در حوزه ساخت و ساز کشورهای پیشرفته از جمله آسمان خراش های صد متری و متریال مدرن مورد استفاده در آنها را در نظر بگیریم. از نتایج این تغییر و تحولات می توان به مصالح هوشمند و نوین اشاره نمود که می خواهیم در این مقاله از ملکیتا به بررسی آن بپردازیم.

پدیدار شدن نسل جدیدی از مصالح 

پدیدار شدن نسل جدیدی از مصالح

ایجاد تغییر و تحولات در مصالح ساختمانی را می توان نخستین گام جهت رشد و توسعه ساختمان سازی دانست. چرا که از مصالح هوشمند در ساختمان های هوشمند و پیشرفته بهره گرفته می شود. مصالح هوشمند قادر به نشان دادن واکنش نسبت به عوامل محیطی پیرامون خود با استفاده از تکنولوژی های موجود در آنها بوده و بر اساس آنها به ایجاد تغییراتی در خود می پردازند.

امکان استفاده و تولید این مصالح برای بخش های مختلف ساختمان و همچنین در انواع مختلف وجود دارد. مصالح نوین قادر به ایجاد تغییراتی در خود با توجه به حساسیت به عوامل محیطی از قبیل دما، نور، فشار، رطوبت و سایر عوامل هستند. امروزه با افزایش کاربرد مصالح هوشمند، با توجه به گسترش صنعت ساخت و ساز روبرو هستیم و در انواع ساختمان های کوچک و بزرگ به صورت فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

مصالح هوشمند چه مواردی را در برمی گیرد؟

مصالح هوشمند چه مواردی را در برمی گیرد؟

تنوع زیادی در مصالح هوشمند دیده می شود و امکان استفاده از آنها در قسمت های مختلف ساختمان وجود دارد. هر روزه شاهد عرضه مصالح جدیدتری در حوزه ساخت و ساز با توجه به توسعه و پیشرفت این صنعت هستیم و همین امر سبب متنوع تر و غنی تر شدن مصالح هوشمند می گردد. در ادامه این مقاله به معرفی مهمترین مصالح نوین جهت آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان خواهیم پرداخت.

  • مواد با قابلیت ذخیره انرژی

مصالح ذخیره کننده انرژی را می توان از متداول ترین مصالح هوشمند در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی دانست. این مصالح توانایی ذخیره نمودن الکتریسیته، نور و گرما را در خود داشته و قادر به آزادسازی آن در مواقع ضروری خواهند بود. برای مثال، با گرفتن گرما از محیط، به انتشار آن داخل ساختمان در صورت نیاز، جهت تنظیم دمای محیط می پردازند.

در حقیقت این نوع مصالح به تنظیم دمای محیط پرداخته و سبب جلوگیری از اتلاف انرژی شده و اقدام به نشان دادن واکنش نسبت به عوامل محیطی پیرامون خود می کنند. همچنین مواد با قابلیت ذخیره انرژی به طور معمول می توانند تغییر حالت پیدا کرده و از جامد به مایع و بالعکس تبدیل شوند.

این مواد که به اختصار به آنها PCM یا مواد با قابلیت تغییر حالت اطلاق می شود، قادر به دریافت و آزادسازی انرژی با تغییر حالت هستند. سازمان ناسا برای نخستین بار، اقدام به استفاده از این مواد جهت پروژه های مرتبط با فضا نمود.

  • معرفی مواد فتوکرومیک

یکی از مصالح مدرن در صنعت ساخت و ساز، مواد فتوکرومیک می باشد. ممکن است آشنایی لازم با نمونه های کوچکی از این مواد را در عینک های فتوکرومیک داشته باشید. ولی در صنعت ساختمان سازی نیز از این مواد استفاده شده و امکان بکارگیری آنها با اهداف مختلف وجود خواهد داشت. وقتی که اشعه و نور با مواد فتوکرومیک برخورد می کنند، این مواد با تغییر رنگ مواجه شده و رنگ دانه های توزیع شده در سطح جسم، به رنگ جدیدی در آمده و دچار تغییر رنگ خواهند شد.

به زبان ساده تر می توان گفت که این مواد توانایی تغییر رنگ یا ویژگی های بصری خود را به صورت برگشت پذیر، در پاسخ به یک یا چند عامل محرک خارجی دارند. برای مثال، اگر نور خورشید به این مواد برخورد نماید آنها دچار تغییر رنگ شده و تیره تر می شوند تا مانع از ورود بیش از اندازه نور خورشید و آسیب رسانی به درون ساختمان شوند و همچنین این مواد در صورت کم شدن نور محیط، با روشن تر شدن سبب ایجاد دیدی شفاف و کامل برای افراد خواهند شد. استفاده از مواد فتوکرومیک در ساختمان ها به صورت پلاستیک، شیشه، پلیمر، پنل و غیره صورت می گیرد.

 

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!
 

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!
 

  • استفاده از شیشه های هوشمند

امروزه شاهد تغییرات قابل توجهی در مصالح و تجهیزات مورد استفاده در ساختمان ها همچون شیشه ها هستیم. افزایش میزان بهره وری و همچنین کاهش مصرف انرژی را می توان هدف نخست تولید شیشه های نوین دانست. در چندین دهه قبل عرضه انواع شیشه های نوین که هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند، صورت گرفته است. که در ادامه این مقاله به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم. 

  • معرفی شیشه های ترموکرومیک

شیشه های ترموکرومیک دارای قابلیت سد کردن گرما بدون مسدود نمودن نور بوده و قادر به پوشش دهی جهت تغییر وضعیت میان انعکاس و جذب نور می باشند.

  • آشنایی با شیشه های خود تمیز شونده

نوعی از شیشه های مدرن توانایی عدم جذب آلاینده های محیط و گرد و غبار به خود را داشته و در نتیجه کثیف و آلوده نخواهند شد، به این نوع شیشه ها، شیشه های خود تمیز شونده اطلاق می گردد. دی اکسید تیتانیوم را می توان از جمله مصالح خود تمیز شونده به شمار آورد.

این ماده با تبدیل شدن به یک ماده واکنش پذیر و بسیار فعال در برابر اشعه فرابنفش خورشید، مانع از چسبیدن آلودگی ها و باکتری ها بر روی دیوارهای ساختمان شده و در نتیجه پاکسازی آسان را به کمک آب باران به همراه خواهد داشت. در حوزه طراحی شهری می توان مصالح خود پاک شونده را از کاربردی ترین متریال دانست، چرا که کمک زیادی به کاهش میزان آلودگی هوا و همچنین پاکیزه نمودن شهرهای بزرگ خواهند نمود.

  • متریال تغییر دهنده هوا

مواد درونی این مصالح دچار تغییر شکل بر اثر فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی و همچنین شرایط محیطی از قبیل فشار، دما و ... می شوند. امکان استفاده از این متریال، در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان، علاوه بر مصالح و نمای بیرونی آن وجود دارد. در ادامه این مقاله از ملکیتا، به بیان مزیت ها و معایب این متریال خواهیم پرداخت.

آشنایی با مزیت های مصالح نوین

آشنایی با مزیت های مصالح نوین

صرفه جویی در مصرف انرژی و تناسب بیشتر مصالح هوشمند با محیط را می توان از مزایای اصلی این مواد دانست. می توان گفت که چیزی حدود نصف مصرف انرژی به ساختمان ها و موارد مرتبط با آنها مربوط خواهد شد. در طول سال شاهد هدر رفت قسمت عظیمی از انرژی به واسطه نقص های موجود در ساختمان و همچنین عملکرد پایین مصالح ساختمانی هستیم و همین مسیله سبب از بین رفتن هزینه های هنگفتی خواهد شد. در این بین بکارگیری مصالح هوشمند می تواند ایده ای مناسب جهت رفع این مشکلات باشد.

همچنین مصالح نوین می تواند مصرف انرژی و به دنبال آن هزینه ها را کاهش داده و برای محیط زیست نیز سودمند باشد و دارای مزایای زیادی خواهد بود.

آسایش و رفاه بیشتر برای ساکنان ساختمان ها با استفاده از مصالح هوشمند فراهم خواهد شد. این نوع مصالح دارای برتری زیادی نسبت به مصالح و روش های سنتی بوده و استفاده از آنها می تواند سبب احداث ساختمانی هوشمند، مقاوم، سازگار با محیط زیست و همچنین به صرفه گردد. در ادامه می خواهیم به شرح معایب مصالح هوشمند در ساختمان ها بپردازیم.

معرفی معایب مصالح هوشمند

معرفی معایب مصالح هوشمند

این مصالح از لحاظ کارایی دارای عیب و ایرادی نخواهند بود. چرا که دارای برتری بالایی از نظر عملکرد در مقایسه با مصالح سنتی هستند. مواردی از قبیل دسترسی و هزینه را می توان از معایب این مصالح بر شمرد. هزینه زیادی را بایستی جهت تهیه و پیاده سازی این مصالح گران قیمت متحمل شد. همچنین با توجه به ساده نبودن نحوه اجرای مصالح نوین، هر پیمانکار، طراح یا معماری به راحتی قادر به کار کردن با آنها نیست. چرا که داشتن مهارت و دانش تخصص بالا از الزامات اجرای این نوع مصالح می باشد.

همچنین، امکان بکارگیری این نوع مصالح در بخش گسترده ای از ساختمان های کشور به جهت قدیمی و سنتی بودن بافت اکثر ساختمان ها وجود نخواهد داشت.

به طور معمول تولید و اجرای مصالح هوشمند نوین در حین احداث یک بنا بر اساس طراحی، معماری و مهندسی آن صورت می گیرد که این موارد نیز از هزینه زیادی برخوردار بوده و خیلی تخصصی می باشند. اینگونه پیش بینی می شود که با توسعه و پیشرفت صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی در ایران، با افزایش بکارگیری مصالح هوشمند در آینده در این حوزه خواهیم بود.

جمع بندی

همچون خیلی از حوزه ها و صنایع دیگر، صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی نیز با پیشرفت روز افزون فناوری، رشد و توسعه یافته و دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در حال حاضر نیز همچنان شاهد تداوم این تغییرات هستیم و حتی این امر با سرعت بیشتری نیز پیش خواهد رفت. در آینده ساختمان ها، استفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات جدید، مصالح مدرن و همچنین مصالح هوشمند به وضوح دیده می شود. به گونه ای که با مشاهده ساختمان های فوق پیشرفته موجود در بعضی از کشورها، می توان این مسیله یعنی آغاز یک عصر تازه در ساختمان ها را شاهد بود.

 

 

هموطنان عزیزنظرات گرانبهای خودتان رابا ملکیتا به اشتراک بگذارید.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support