موضوع رنگ در دکوراسیون داخلی چه تأثیری دارد؟ | ملکیتا
تبلیغات

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!

موضوع رنگ در دکوراسیون داخلی چه تأثیری دارد؟

تاسیسات وتجهیزات ساختمانی

نویسنده:پشتیبانی ملکیتا

8 ماه پیش 32856 بازدید
موضوع رنگ در دکوراسیون داخلی چه تأثیری دارد؟

در این مقاله چی میخوانیم؟


موضوع رنگ در دکوراسیون داخلی چه تأثیری دارد؟

رنگ های مورد استفاده در طراحی داخلی، تأثیر زیادی بر محیط اطراف گذاشته و می تواند سبب بیش از حد تیره یا روشن شدن آن گردد. به عنوان مثال، در صورتی که در پی رنگی هستید که احساسی پویا را به محیط ببخشد، سعی کنید رنگ هایی که درکنار هم، کنتراست شدیدی را پدید می آورند، انتخاب نمایید. با توجه به تأثیر فوق العاده رنگ ها در محیط پیرامون ما، فکر کردن در مورد فضای مورد نظر خود، پیش از انتخاب رنگ آن، کمک شایانی به انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی خواهد نمود.

به عنوان مثال، وقتی به رنگ های مورد نظر برای اتاق خواب خود فکر می کنید، بهتر است استفاده از رنگ های ملایمی همچون، سبز، آبی و بنفش را مد نظر قرار دهید. شما با کمک دیوارهای رنگ خنثی، قادر به داشتن رنگ های منفعل خواهید بود و حالت آرام و ملایم مورد نظر شما ایجاد خواهد شد. در صورت تمایل به داشتن فضای مهیج، بهتر است دست به انتخاب رنگ هایی همچون زرد، نارنجی و قرمز که از انرژی و هیجان بیشتری برخوردارند، بزنید.

استفاده از این رنگ ها می تواند مناسب بخش ورودی خانه نیز باشد، چرا که به نوعی سبب القا کردن حس گرم استقبال کردن به میزبان شده و شادی بخش است. البته این مسیله را نیز مد نظر قرار دهید که رنگ های گرم و سرد به ترتیب سبب ایجاد انرژی و آرامش خواهند شد. انتخاب مناسب رنگ های دکوراسیون، کف ها و دیوارها می تواند بر محیط زندگی شما تأثیر زیادی داشته باشد. از این رو، می توان گفت یکی از مسایل مهم و حیاتی، موضوع رنگ در دکوراسیون داخلی می باشد.

منظور از رنگ چیست

منظور از رنگ چیست؟

از دیدگاه فیزیک، اساساً به طول موج های مختلف نور منعکس شده از اجسام که توسط چشم و مغز ما قابل درک است، رنگ اطلاق می گردد. برای مثال، رنگ های قابل مشاهده از رنگین کمان توسط چشم انسان، شامل رنگ های نارنجی، آبی، بنفش، نیلی، سبز، قرمز و زرد خواهد بود. پس رنگ سیاه و سفید کجاست؟ به اعتقاد بعضی ها، رنگ سیاه وجود تمام رنگ ها و رنگ سفید نبود همه رنگ ها می باشد.

با وجود این، بر اساس توضیحات علمی، دلیل سفید به نظر رسیدن اشیاء این است که انعکاس طول موج های مختلف توسط یک سطح ناهموار تقریباً به همان اندازه صورت می گیرد و زمانی که جسم به جذب طول موج ها به جای انعکاس همه آنها بپردازد، آن وقت اشیاء سیاه به نظر می رسند.

تمامی رنگ ها، شامل رنگ های اصلی زرد، قرمز و آبی هستند. امکان به دست آوردن هر رنگی با ترکیب این رنگ ها وجود دارد، ولی قادر به ایجاد رنگ های اصلی با ترکیب کردن سایر رنگ ها نخواهید بود.

رنگ های بنفش، نارنجی و سبز از رنگ های ثانویه به شمار می آیند که ساخت آنها از طریق ترکیب رنگ های قرمز، زرد، آبی صورت می گیرد. ممکن است مسیله ترکیب رنگ ها، ساده به نظر آید، ولی عملاً چنین چیزی نیست. چرا که با توجه به کاربردهای مختلف، چرخه های رنگ متفاوتی به کار می رود.

نحوه استفاده از چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

نحوه استفاده از چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

بایستی آگاهی لازم از نحوه استفاده از چرخه رنگ، هنگام طراحی دکوراسیون داخلی را داشته باشد. رنگ های مشابه، رنگ های مکمل، تک رنگ و .... از اصطلاحاتی به شمار می آیند که باید از آشنایی کافی جهت بکارگیری درست رنگ ها برخوردار باشید.

آشنایی با رنگ های مکمل

به رنگ های قرار گرفته بر روی چرخه رنگ که به صورت مستقیم روبروی هم واقع اند، رنگ مکمل اطلاق می شود مانند رنگ بنفش و زرد یا نارنجی و آبی. به طور معمول استفاده از رنگ های مکمل در مقادیر اندک، به عنوان رنگ های تأکیدی صورت می گیرد.

آشنایی با ترکیب رنگ مثلثی

به مجموعه ای از رنگ ها که فاصله هر یک بر روی چرخه رنگ به اندازه 120 درجه باشد، مثلث رنگ گویند. روی چرخه رنگ، یک مثلث رنگی از تنوع بالایی برخوردار بوده، البته تعادل میان این رنگ ها نیز مناسب می باشد.

امکان استفاده از این رنگ ها در صورت متعادل بودن، به عنوان رنگ تم نیز وجود دارد. چرا که اگر متعادل نباشد، ترکیب هماهنگی، حاصل نخواهد شد.

معرفی رنگ های مشابه

به گروهی از رنگ ها، رنگ های مشابه اطلاق می گردد که در کنار یکدیگر در چرخه رنگ واقع اند، همچون نارنجی و قرمز.

آشنایی با تک رنگ ها

برخی مواقع تنها به استفاده از یک رنگ در سایه های تاریک تا روشن جهت حفظ سادگی پرداخته می شود، همانند سرمه ای تا آبی آسمانی.

معرفی رنگ های سرد و گرم

به طور معمول، برای به وجود آوردن فضاهای پویا و یا آرامش بخش از رنگ های گرم و سرد بهره گرفته می شود. در واقع رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد، نارنجی و صورتی است. اما رنگ هایی مانند سبز، بنفش و آبی از جمله رنگ های سرد به شمار می ‌آیند.

آشنایی با روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

آشنایی با روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

باید بدانید که روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی نقش بسزایی دارد. در حقیقت روانشناسی رنگ را عاملی تعیین کننده در رفتار انسان توصیف می نمایند. زیرا انتخاب رنگ ها در یک پروژه، تا حد زیادی می ‌تواند بر وضعیت روحی و روانی فرد تاثیرگذار باشد.

به طور کلی، اثرات رنگ بر خلق و خو و ساختار عاطفی و ذهنی انسان به دوران مصریان باز می‌گردد. مثلاً در آن زمان، رنگ قرمز را باعث افزایش گردش خون و رنگ آبی را برای تسکین دردهای بدن و همچنین رنگ نارنجی را برای افزایش انرژی، بسیار مفید می‌ دانستند. بر این اساس، با گسترش روانشناسی مدرن، از مطالعه رنگ در دکوراسیون داخلی برای چند دهه اخیر بهره گرفته اند. در ادامه احساسی که انواع رنگ ها در ما به وجود می آورند را بررسی می نماییم.

ویژگی رنگ قرمز و تاثیر آن در طراحی داخلی

رنگ قرمز علاوه بر ایجاد حس اشتیاق، سر زندگی و عشق در انسان، احساس جنگ، خطر، قدرت و انرژی را نیز به وجود می ‌آورد. رنگ قرمز روشن میل به زندگی و حس شادی را به ما القا می ‌نماید. ولی قرمز تیره نماد شهامت، رهبری، نشاط، خشم، عصبانیت، اشتیاق و کینه می باشد.

از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی برای فضاهای مختلف، به عنوان یک رنگ نشاط آور استفاده می شود. همچنین جهت گرم نمودن یک اتاق خنک از آن بهره می گیرند. این رنگ در آشپزخانه موجب افزایش اشتها می گردد و برای بالا بردن انرژی اتاق، نقش بسزایی دارد. از این رو، برای یک اتاق غذاخوری می ‌تواند بهترین گزینه باشد.

استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

رنگ صورتی سمبل عطوفت، مهربانی و عشق است و می تواند یک اتاق را گرم و آرام بخش نماید. این رنگ جهت ایجاد حس شادی همراه با نرمی و لطافت بسیار مناسب می باشد. رنگ صورتی ظاهر خانه را عاشقانه و دخترانه می نماید. از این رو، کسانی که اینگونه فضا را نمی‌ خواهند، بهتر است که از صورتی به شکل تک رنگ استفاده نکنند و آن را با رنگ های دیگر ترکیب نمایند. ایجاد یک فضای لطیف و بی نظیر برای اتاق های دخترانه و راحتی در اتاق غذاخوری، از ویژگی ‌های رنگ صورتی می باشد.

 

فروشگاه خودت را تبلیغ کن.

فروشگاه مصالح،تاسیسات وتجهیزات ساختمانی خودت را اینجا تبلیغ کن وفروشت را چندبرابرکن!
 

تبلیغات هدفمند وهوشمنددرملکیتا

آژانس یامشاوراملاک خودت را به میلیون ها نفر معرفی کن. کیلیک کن وتبلیغ خودت راثبت کن!
 

رنگ زرد و تاثیر آن در دکوراسیون منزل

این رنگ انرژی بخش، مملو از حس شادی و خوشبختی می باشد. معمولا از رنگ زرد برای آشپزخانه و حمام استفاده می کنند. ناگفته نماند که به کار بردن این  رنگ در راهروها، احساس استقبال از مهمانان را به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که با توجه به تحقیقات بعمل آمده، در فضاهایی که به طور کامل از رنگ زرد استفاده شده است، استرس را در فرد بیشتر می کند. بر این اساس، باید در حد تعادل این رنگ را استفاده نمود.

باید بدانید که رنگ زرد مات و یا خیلی ملایم نشان دهنده بیماری، حسادت، پوسیدگی و احتیاط می باشد. به همین دلیل خیلی کم از آن برای اتاق ها استفاده می کنند. اما برعکس، رنگ زرد روشن جهت فضاهای باز یک گزینه مناسب است و شادابی و طراوت را به همراه دارد. همچنین احساس خوش ‌بینی را به فرد القا می‌ نماید. این رنگ در دکوراسیون داخلی فضای نشاط آوری را ایجاد می نماید. ترکیب آن با رنگ نارنجی نیز برای محیط های غذاخوری فوق العاده می باشد.

به طور کلی استفاده از رنگ های مختلف نقش بسزایی در طراحی دکوراسیون داخلی و ایجاد یک فضای دلخواه دارند. مثلاً رنگ های سبز و آبی ملایم که شامل رنگ های سرد می باشند، برای به وجود آوردن محیطی آرامش بخش در اتاق خواب به کار برده می شوند. ولی رنگ ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی را بیشتر برای فضاهای آشپزخانه و غذاخوری مورد استفاده قرار می ‌دهند.

در هر حال، با شناسایی بهتر رنگ ها می ‌توان به بهترین نحو از آنها استفاده نمود. از طرفی، مشورت با کارشناسان و متخصصان می‌ تواند کمک شایانی کند تا بتوانیم از انواع رنگ در دکوراسیون داخلی بهتر استفاده نماییم و انتخاب مناسب تری داشته باشیم.

 

 

همراهان همیشگی ملکیتا منتظرنظرات گرانبهای شما عزیزان درزیرهمین پست هستیم.

ثبت نظر
لیست نظرات 0 نظر
سوالی برا شما پیش آمده از ما بپرسید!!! support